Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-19 17:52

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/osaker-framtid-for-sveriges-storsta-foretag-coronapandemin-har-skakat-om-volvo-cars/

03:37. Nu varslas 1.300 tjänstemän på Volvo Cars om uppsägning. Hur ser framtiden ut för Sveriges största företag?
Ekonomi

Osäker framtid för Sveriges största företag – coronapandemin har skakat om Volvo Cars

Hälften av fordonsindustrins jobb i Tyskland kan vara borta inom tio år, när världen går över till elbilar. Det innebär att 80.000 svenska fordonsjobb kan vara i fara.

I händelsernas centrum står landets sysselsättningsmässigt största företag Volvo Cars. 

Möt maskiningenjörer ur tre generationer, som mitt i coronakrisen ställer sig svåra frågor om framtiden. 

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in
Bild 1 av 15 Arna Sigbjörnsdóttir ser ljust på framtiden, trots coronakrisen. ”Jag kan tänka mig att göra lite vad som helst. Det är det som är charmen med att vara ingenjör. Man har lärt sig att lösa problem, sen spelar det egentligen ingen roll vad det är för problem”, säger hon.
Foto: Jenny Ingemarsson
Bild 2 av 15 Volvos första modell rullar ut genom fabriksportarna 14 april 1927.
Foto: Volvo Cars
Bild 3 av 15 Lars-Olof Janefeldt representerade Volvo på Fordfabriken i Wales år 2008. Under året i Storbritannien upptäckte han sin nya drömbil – en Landrover.
Foto: Jenny Ingemarsson
Bild 4 av 15 150.000 svenskar besökte Kungliga tennishallen när Volvo presenterade PV444.
Foto: Volvo Cars
Bild 5 av 15 Maskiningenjören Lars-Olof Janefeldt har arbetat på en rad olika avdelningar under sina 35 år på Volvo Cars. I dag är han inköpare på Volvo Powertrain.
Foto: Jenny Ingemarsson
Bild 6 av 15 Lars-Olof Janefeldts tjänstebil är numera en elbil. Han tror att Volvo Cars gör rätt när de väljer att satsa på elektrifiering.
Foto: Jenny Ingemarsson
Bild 7 av 15 Emma Östhall Kastensson minns när hon fick se gulddetaljerna på dämparna till Volvos nya Polestar 2. ”Jag hade aldrig trott att jag skulle kunna bli så exalterad av några dämpare. Det fick mig att känna att jag kanske valt rätt jobb, ändå”, säger hon.
Foto: Jenny Ingemarsson
Bild 8 av 15 Emma Östhall Kastensson har vant sig vid hemarbete. ”Nu känns det nästan som julafton att komma in till jobbet – spännande!” säger hon.
Foto: Jenny Ingemarsson
Bild 9 av 15 Kasper Magnell vill gärna bli fotograferad bakom ratten.
Foto: Jenny Ingemarsson
Bild 10 av 15 Northvolts grundare Peter Carlsson.
Foto: Jonas Lindkvist
Bild 11 av 15 Området för Northvolts planerade fabrik i Västerbotten.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Bild 12 av 15 Arna Sigbjörnsdóttir hade varit på en arbetsintervju för ett konsultjobb med inriktning mot Volvo Cars när varslet kom. ”Det kändes inte längre självklart att få ett jobb direkt efter examen. Men jag fokuserade på att hitta nya vägar framåt”, säger hon.
Foto: Jenny Ingemarsson
Bild 13 av 15 Överlever lilla Volvo Cars när biljättarna måste bli digitala och batteridrivna?
Foto: Pontus Lundahl/TT
Bild 14 av 15 Emma Östhall Kastensson trivs på jobbet. Hon arbetar med att optimera monteringen av bilarnas chassi och gillar problemlösningen det innebär – att få varje detalj att passa ihop.
Foto: Jenny Ingemarsson
Bild 15 av 15 Arna Sigbjörnsdóttir, sambon Jacob Magnell och sonen Kasper Magnell på tomten i Ubbhult, tre mil från Göteborg. Deras villa ska bli en del av det bostadsområde som växer fram här.
Foto: Jenny Ingemarsson