Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Osäkert om e-handel är ett grönt alternativ

Det är många faktorer som avgör om e-handeln är klimatsmart. Blir returerna många kan vanlig handel vara lika miljövänlig.
Det är många faktorer som avgör om e-handeln är klimatsmart. Blir returerna många kan vanlig handel vara lika miljövänlig. Foto: Marcus Ericsson/TT

E-handeln har länge ansetts som mer klimatvänlig än traditionell handel. Främst tack vare att effektivare transporter har övertrumfat konsumenters bilåkande. Den bilden ifrågasätts allt mer när forskare närmare granskar köpbeteenden.

Flera forskningsstudier har genom åren kommit fram till att e-handel har potentialen att minska konsumtionen av energi, ett av måtten på klimatpåverkan. Ökad e-handel kan minska behovet att använda personbil för att transportera varor från butik till hemmet.

Men forskare vid Lunds tekniska högskola, som gått igenom studierna i ett projekt finansierat av Energimyndigheten, har funnit att få studier tar hänsyn till samtliga faktorer som påverkar energiförbrukningen.

– De flesta forskningsstudier bygger på att konsumenten tar sig till butiken med bil, vilket har rätt stor total påverkan. Det härstammar från att en hel del studier är från USA och dess infrastruktur, säger Henrik Pålsson, projektledare och docent vid LTH.

Bor konsumenter i regioner med utbyggd kollektivtrafik, eller cyklar och går, kan resultaten bli annorlunda och det planerar forskarna i Lund att studera mer.

En annan aspekt är att många e-handelsstudier gjorts på så kallade sökprodukter, alltså varor som böcker, som kunder sällan returnerar. För varor som kallas upplevelseprodukter, som kläder och skor, är underlaget mer bristfälligt.

– För till exempel kläder är det mer returtransporter. De studier som funnits hittills har inte tittat så mycket på returerna och där är det avgörande är om plagget kan säljas till någon annan eller om det blir kasserat, säger Henrik Pålsson.

Nyligen skrev DN om de många returerna i e-handeln med kläder. Enligt Postnord ligger de i snitt på 30 procent, alltså vart tredje plagg skickas tillbaka. Hos e-handelsjätten Zalando är returerna 50 procent.

Förpackningarna spelar också roll.

– Kläder som skickas i en rejäl wellpapplåda har större energiinnehåll än en väldigt tunn platspåse. Behöver man då en extra kartong när man returnerar och sedan ska försäljaren packa om till nästa kund får man förstås en betydande påverkan, säger Henrik Pålsson.

Går det att värdera om traditionell klädhandel i butik har större eller mindre klimatpåverkan än e-handel med kläder?

– Jag har påbörjat en studie på olika produktkategorier där kläder är en. Just när det gäller kläder ser man väldigt liten skillnad mellan olika distributionskanaler, säger Henrik Pålsson.

Studien beräknas vara klar efter årsskiftet.

Fakta. Miljöpåverkan

Fem faktorer avgör hur energieffektiv e-handeln är:

1 Produktavfall och -returer.

2 Byggnader.

3 Förpackningar.

4 Kundernas transporter.

5 Godstransporter.

Källa: Energimyndigheten

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.