Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-23 01:06

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/overskuldsattningar-och-id-kapningar-klarnas-vd-kallas-till-regeringen-efter-kritiken/

Ekonomi

Överskuldsättningar och id-kapningar – Klarnas vd kallas till regeringen efter kritiken

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski kallas till möte med konsumentminister Ardalan Shekarabi (S). Foto: Nicklas Thegerström

Klarnas vd och grundare Sebastian Siemiatkowski kallas till möte på finansdepartementet. Regeringen vill ha svar på hur banken tänker tackla problemen med id-kapning och överskuldsättning. 

– Det värsta som kan hända är att människor hamnar i problem, får betalningssvårigheter och anmärkningar när de inte ens själva har gjort köpet, säger konsumentminister Ardalan Shekarabi (S). 

Rätta artikel

Den digitala banken Klarna har under våren kritiserats av såväl myndigheter som användare för otydliga kreditupplägg, kunder som skickas till kronofogden och oklarheter om personuppgiftshantering. 

Under onsdagen kunde DN också berätta om e-handelns bekymmer med id-kapningar, som också förekommer hos Klarna. Nu kallas bolagets vd och grundare Sebastian Siemiatkowski till finansdepartementet. 

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) och konsumentminister Ardalan Shekarabi (S) vill ha svar på hur banken tänker arbeta för att komma till rätta med problemen.

– Jag har träffat landets konsumentvägledare och de vittnar om att det är väldigt många människor som hamnar i skuldfällan tack vare exakt den här typen av upplägg och betalningslösningar. Jag vill föra en dialog med Klarna om vad de avser att göra för att minska det här problemet, säger Ardalan Shekarabi. 

Konsumentminister Ardalan Shekarabi (S). Foto: Elin Åberg

Klarna är inte ensamt om att ha den här typen av problem, men med tanke på bolagets dominerande ställning på den svenska betaltjänstmarknaden har ministrarna valt att kalla till sig bolaget. Främst kommer mötet handla om id-kapningar och överskuldsättning, förklarar Ardalan Shekarabi. 

– Säkra betalningar hänger ihop med överskuldsättning. Det värsta som kan hända är att människor hamnar i problem, får betalningssvårigheter och anmärkningar när de inte ens själva har gjort köpet. 

Vad är det ni vill ha svar på? 

– Jag har noterat att Klarnas ledning uttrycker en ambition att jobba aktivt med den här frågan och vidta ytterligare åtgärder, så jag vill få en kunskapsbild av vad som är på gång och vad vi från politikens sida kan göra för att komplettera detta. 

Sebastian Siemiatkowski har tidigare i en intervju med DN berättat om hur Klarna med öppenhet och transparens ska bli kvitt alla typer av klagomål som riktas mot dem. Både via myndigheter och via deras egen kundtjänst. 

Samtidigt har bedrägerichefen på Klarna, Richard Skoog, sagt att bedrägerier och id-kapningar aldrig går att bli av med helt och hållet. 

”Man kan göra mycket för att förhindra det men vi kommer aldrig komma till noll bedrägeriförsök i samhället”, berättar han i DN under onsdagen. 

– De har visat att de själva har en ambition att jobba med de här frågorna och då tycker jag det är viktigt att politiken för en dialog med dem, säger Ardalan Shekarabi. 

Har vi inte tillsynsmyndigheter som ska se till att företagen under tillsyn sköter sig? 

– Vi har olika frågeställningar. De agerar utifrån gällande rätt och gällande uppdrag. Det vi jobbar med nu är att titta på vad vi behöver komplettera det gällande konsumentskyddet med och vad vi behöver göra de här kommande åren för att människor inte ska fara illa på konsumentmarknader. 

Vad gäller frågan om överskuldsättningen har klarna en annan bild än tidigare medierapportering. Di Digital skrev i våras om hur banken skickar allt fler kunder till Kronofogden.

Klarnas presschef Magnus Törnblom menar bolaget faktiskt minskat andelen som betalar för sent och ökat andelen som betalar i tid.

– Vi har jobbat långsiktigt och konsekvent med att minska andelen kunder som missar att betala i tid, och vi är i dag nere på historiskt låga nivåer på hur stor andel påminnelser, inkasso- och kronofogdeärenden vi behöver skicka. Vi vill ju att folk ska betala i tid och vara nöjda med våra tjänster, inte tvärt om, säger Magnus Törnblom. 

Någon inbjudan till mötet har inte nått vd:n än, vad han vet. 

– Vi har inte fått någon sådan ännu, men deltar så klart gärna i ett möte med ministrarna för att diskutera de här viktiga frågorna. Det är frågor vi jobbar med på daglig basis och vi bidrar gärna i den diskussionen, säger Magnus Törnblom.

Läs även: Lars, 87, lurades på faktura för köp genom Klarna 

Läs även: Klarnagrundaren om kritiken och framtiden