Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

”Pang Da har pengar men tillstånd kan bli svårt”

Pang Da, största bilhandlarkedjan i Kina, är ett välfinansierat företag med god tillgång till kontanter då nästan alla bilköp i Kina görs kontant, enligt Yang Jian, redaktör på tidningen Automotive News China.

– De har pengarna som behövs för att investera i Saab, via Spyker, säger Yang.

Men planerna bygger på att kinesiska myndigheter godkänner upplägget, som skulle innebär en ny biltillverkare i den redan trånga bilindustrin i Kina. Detta kan ta betydligt mer tid än vad Saab har på sig och det kan även sluta med nej, befarar Yang.

– Regeringen i Kina är bekymrad av överkapaciteten i Kina. Och Pang Da är en bilhandlarkedja utan erfarenhet av biltillverkning.

Yang tror att Spyker Cars hade fått en mer gynnsam behandling av myndigheterna i Kina om man gjort upp om samarbete med ett statligt bolag i stället för privatägda bolag som Hawtai och Pang Da.

– Då skulle allt bli mycket enklare, vad gäller tillståndsfrågor.

Han nämner bland annat BAIC, som redan köpt utrustning av Saab i Trollhättan, som en tänkbar motpart med offentligt ägande bakom verksamheten.

John Zeng, analytiker på JD Power i Shanghai, är skeptisk till Saabs avtal med Pang Da.

– Pang Da har gott om pengar i fickorna, men jag undrar om de vill använda dem för att täppa till hålen hos Saab. Jag har svårt att se någon win-win-situation i det här, säger han.

Att den kinesiska regeringen ska ge sitt godkännande för att Pang Da ska kunna köpa in sig i Spyker Cars gör affären ännu mer osäker anser John Zeng.

Ash Sutcliffe, redaktör för bilsajten China Car Times, tycker att Pang Da är ett förbryllande val.

– Men det kan kanske vara bra för Saab att Pang Das mål med affären är rent finansiellt. De vill sälja bilar och tjäna pengar. Hawtai var mer intresserat av märket och teknologin, säger han.

Eftersom Pang Da inte har någon erfarenhet av att bygga bilar är tanken att en tredje part, en biltillverkare, ska komma in för att det ska kunna startas tillverkning av Saabar i Kina.

Pang Da har en koppling till Saabs gamla samarbetspartner i Kina, BAIC, som har köpt teknik och rättigheter till gamla Saabmodeller.

– Det är inte bekräftat men Pang Da har tänkt att skapa ett samarbetsbolag med BAIC och Subaru för att bygga Subaru för den kinesiska marknaden. Så Pang Da har en vän som kan bygga bilar och som redan har erfarenhet av Saabs teknik, säger Asch Sutcliffe.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.