Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Bråk och skratt viktigt på jobbet

Har du kul på jobbet? Då är det antagligen tillåtet att bråka, skratta och träffas spontant framför kaffeautomaten. Att trivas på jobbet är viktigt och då handlar det inte enbart om sittriktiga stolar och möjligheten att fatta egna beslut.

Trivsel är en fråga om både fysisk och psykiskt utrymme, fastslår Peter Docherty, professor i företagsekonomi på Arbetslivsinstitutet.

- Forskning visar att folk mår bättre om det finns plats för spontana möten. Och då menar jag rent fysiskt. En öppen plats vid kaffeautomaten där det uppstår ett litet möte utan dagordning, är en god grogrund för ett bra klimat.

Därför är en öppen arbetsmiljö att föredra framför korridorer med slutna rum. Är dörrarna dessutom stängda kan man anta att rolighetsfaktorn inte är särskilt hög, säger Peter Docherty.

Men lika viktigt om inte viktigare är förstås människorna. Kollegor och chefer som tittar snett på dem med avvikande åsikter lägger effektivt locket på för muntrationer.

- Folk trivs om det är högt till tak. Kan man argumentera med varandra utan att det skapar dålig stämning alltför länge efteråt tyder det på ett gott arbetsklimat och då har man också roligt.

Det här är viktiga frågor men icke desto mindre ganska svårfångade. För en kul och öppen arbetsplats skapas sällan av materiella ting och har man en gång fått problem är de ganska knepiga att få bukt på dem.

- Ledningen bidrar förstås i hög grad till hur kul det är på jobbet. En hierarkisk organisation med auktoritära ledare som ingen vågar säga emot påverkar stämningen mellan alla medarbetare. En tidigare öppen attityd kan rätt snabbt knäppas till om chefen signalerar att han inte tål kritik eller har förmåga att skoja.

Men om chefen uppmuntrar egna initiativ och tillåter medarbetare som ifrågasätter finns goda förutsättningar att också kollegor emellan visar tolerans och öppenhet.

- Att backa upp varandra som kollegor, visa engagemang och förståelse är en av de viktigaste faktorerna för trivsel på jobbet. Man behöver därmed inte vara ense om allt, tvärtom. Kan man gräla utan långdragna diskussioner efteråt, är det bara sunt, säger Peter Docherty.

Arbetsklimatet styrs också av konjunkturen. Forskning visar att hårda tider av besparingar och nedskärningar påverkar stämningen negativt.

- Det är kanske inte så konstigt. Folk blir rädda om sina jobb, vågar inte uttrycka kritik för risken att förlora arbetet och blir samtidigt ledsna av att kanske se sina kollegor bortrationaliserade.

Jodå, det finns trivselpoäng att

Jodå, det finns trivselpoäng att plocka med färska blommor på borden.
Men en god stämning på jobbet ligger på djupare plan än så och kräver engagemang av alla.

Sammansvetsande och hälsovårdande inslag på arbetsplatsen höjer trivselfaktorn.

Men kom ihåg att goda, roliga, tillåtande och trivsamma arbetsplatser vilar på stadigare grunder än en öl efter jobbet. Följande råd ska ses som stämningshöjande - inte lösningen på eventuella problem.

- Färsk frukt
- Mineralvatten
- Gott kaffe och te
- Färska blommor och gröna växter
- Konst på väggarna
- Massage på arbetstid
- Träning på arbetstid
- Kompetensutveckling
- Gemensamma resor
- Gemensam fika och lunch
- Fester, pubaftnar och spontan öl efter jobbet
- Glöm inte att fira vid alla tänkbara tillfällen; födelsedagar, avslutade projekt, första snön, semesterslut med mera ...

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.