Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-03-04 17:30

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/peter-bryngelsson-svarade-pa-sms-hade-tecknat-60-manaders-elavtal/

Ekonomi

Peter Bryngelsson svarade på sms – hade tecknat 60-månaders elavtal

Peter Bryngelsson frågar sig varför någon skulle vilja ha ett dyrare elavtal med fem års bindningstid.
Peter Bryngelsson frågar sig varför någon skulle vilja ha ett dyrare elavtal med fem års bindningstid. Foto: Nicklas Thegerström

Ett förhastat ok som svar på telefonförsäljarens sms innebar ett tecknat elavtal med 60 månaders bindningstid. Peter Bryngelsson är en av många som drabbats av telefonförsäljare från elhandelsbolag.

Peter Bryngelsson hade precis kommit hem efter en sjukhusvistelse med illamående och huvudvärk när han blev uppringd av en telefonförsäljare. En trevlig röst som presenterade sig med förnamn berättade om ett fördelaktigt elavtal.

Peter Bryngelsson var trött och använde sin inarbetade teknik för telefonförsäljare – han bad personen att skicka informationen skriftligt så att han kunde ta ställning i lugn och ro. Försäljaren lovade att skicka allt via sms.

– De sa att jag skulle trycka ok när jag tagit emot meddelandet, berättar han.

Utan att läsa så noga svarade Peter Bryngelsson med ett kort ok. Svaret visade sig dock betyda mer än att han tagit emot meddelandet. Genom att godkänna utskicket hade han tecknat avtal med Stockholms elbolag AB, något som han upptäckte först långt senare. Avtalet var dessutom allt annat än fördelaktigt. Priset var dyrare än hans befintliga avtal och hade en bindningstid på 60 månader.

– Vem skulle säga ”jag vill ha det här höga elpriset och dessutom binda mig under fem år”?

Konsumenter har normalt två veckors ångerrätt vid distansköp. Den tiden hade dock redan gått när Peter Bryngelsson insåg att hans korta sms i själva verket inneburit att han tecknat avtal.

Peter Bryngelsson var trött och hade huvudvärk när telefonförsäljaren från Stockholms elbolag ringde.
Peter Bryngelsson var trött och hade huvudvärk när telefonförsäljaren från Stockholms elbolag ringde. Foto: Nicklas Thegerström

När han ville häva avtalet möttes han av motstånd och besked om att i så fall få betala vad bolaget skulle ha tjänat de fem åren, en så kallad brytavgift.

– Jag blev helt kall. Ska jag dras med det här avtalet i fem år? Aldrig. Jag tänker ta det här till domstol om det är så, jag kommer aldrig att ge mig.

Peter Bryngelsson har bett att få ta del av inspelningen av försäljningssamtalet, men har ännu inte fått något svar på sin begäran.

– Jag har kommunicerat via mejl varje dag. De svarar men är helt iskalla. De vill att jag bara tyst ska acceptera avtalet.

Till slut hade Peter Bryngelsson tur, han var inte skriven på adressen som avtalet gällde och lyckades därför några dagar senare få Stockholms elbolag att häva köpet utan att behöva betala brytavgiften.

Ämnen i artikeln

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt