Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

E-handeln tvingar Ikea att tänka nytt

Ikeas kontor i Älmhult.
Ikeas kontor i Älmhult. Foto: Johan Nilsson/TT

Även jätteföretag som Ikea märker av konkurrensen från renodlade e-handelsföretag när allt mer handel flyttas online. Nästa år ska Ikea därför börja sälja sina produkter även via andra sajter än sin egen. 

Den som knuffat runt sin kundvagn och stått i långa köer till kassan i ett av Ikeas varuhus en lördagseftermiddag kan emellanåt undra om hajpen kring e-handel är befogad. Ikea verkar knappast ha problem med kundtillströmningen.

Men som framgår i grafen nedan så ökar inte längre antalet kunder som besöker något av möbelföretagets varuhus i världen.

De svenska varuhusen hade 3,8 miljoner besökare under verksamhetsåret 2017 (slutade sista augusti), vilket var på samma nivå som året innan. På ikea.se var det i stället 90 miljoner besökare, fem miljoner fler än 2016.

Trenden är densamma, även om förändringstakten varierar, i alla branscher. För de traditionella handelsföretagen gäller då att hålla sina butiker och varuhus attraktiva för att locka till sig kunder. Ikeas samarbete med ljudföretaget Sonos och lanseringar kopplade till smarta hem är sådana exempel.

Att H & M:s nya kedja Arket, som öppnar sin första svenska butik nästa år, har en kafédel är ett annat exempel.

Men detaljhandlare måste förstås leta sig dit konsumenterna finns, vilket betyder online. Världens största detaljhandelsföretag, mätt till försäljning, är kinesiska Alibaba. Företaget är ett konglomerat av e-handel, it-tjänster och finans. Till exempel äger Alibaba marknadsplatsen Tmall, som säljer allt från H & M-ägda Monkis kläder till Volvobilar.

Det enda Ikea har sagt är att företaget framöver ska testa att sälja sina produkter via andra sajter än sin egen.

Ikeas produkter kan man redan hitta hos amerikanska Amazon, en annan gigant inom e-handel. Men det är inte Ikea självt som slutit det avtalet, uppger företaget till DN, utan en utomstående part som köper varor ur Ikeas sortiment och säljer dem via Amazon.

Det ryktas ständigt om att Amazon är på väg att starta verksamhet även i Sverige. Nästa år ska företaget bygga tre datacenter för så kallade molntjänster. Lokaliseringen kan, ur kostnadsperspektiv, tyckas lite märklig. Datacentren hamnar i Katrineholm, Eskilstuna och Västerås. Inte i till exempel kallare och mer glesbefolkade Luleå, där Facebook har sitt center.

Nyhetssajten Breakit har, med hänvisning till källor, rapporterat att Amazons satsning är kopplad till att Ikea ska börja sälja möbler via Amazon i Sverige. 

Det enda Ikea har sagt är att företaget framöver ska testa att sälja sina produkter via andra sajter än sin egen.

För traditionella företag kan det tyckas självklart att få in sina produkter på Alibaba, Amazon och liknande marknadsplatser. Då ökar chanserna till att sälja mer. Men att nå en jättemarknad krockar lätt med företagens ovilja att dela med sig av information och därmed tappa kontroll.

Om en kund lämnat ut födelseåren på sina barn och angett trädgårdsarbete som intresse är det guld värt för ett bolag som vill skräddarsy reklamerbjudanden. Liksom framför allt köp- och sökhistoriken på egna hemsidan.

E-handeln gör dessutom prisjämförelser enkla. Kostar det att få en vara hemlevererad, som är fallet på till exempel ikea.se, kanske det är billigare eller gratis om jag går via en stor e-handlare.

Sådana och andra frågor brottas företagsledningarna med i handelsföretagen dessa dagar.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.