Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

H&M måste sänka sina lönsamhetskrav för att hänga med på e-handelståget

H&M-aktien rasar på börsen. DN:s Pia Gripenberg svarar på tre frågor om bolagets kris, en följd av att detaljhandeln snabbt håller på att ställa om från butiker till försäljning digitalt.

Hur kan Karl-Johan Persson sitta kvar som vd efter den svaga utveckling som företaget haft under lång tid?

1

I många andra företag hade förmodligen vd och/eller andra nyckelpersoner redan bytts ut, men H&M är i grunden ett familjeföretag och då tänker man mer långsiktigt när det gäller strategin. Dessvärre har H&M varit sena med att anpassa sig till e-handeln. Man har förlitat sig på sin suveräna förmåga att öppna nya butiker på löpande band. Det duger inte när kunderna i snabb takt flyttar sina inköp till nätet.

Hur ska en aktieägare tänka nu, köpa eller sälja H&M?

2

Först en konsumentupplysning: DN ger aldrig råd om aktier. Men det finns några saker som en aktiesparare kan fundera på. Dels är H&M i grunden ett starkt och världsomspännande företag. Kan man få till omställningen till e-handel finns goda förutsättningar för tillväxt framöver. 

När aktien senast föll rejält, i mars 2000, berodde det på modemissar och att dåvarande vd:n Fabian Månsson oväntat lämnade branschen för att hänga på it-trenden. Då dröjde det till 2006 innan aktien var tillbaka på samma nivåer, men H&M fortsatte de åren att lämna bra aktieutdelningar.

Vad är H&M:s stora problem?

3

Det går faktiskt att jämföra en del med hur medieföretagen brottas med att behålla läsare, lyssnare, tittare och intäkter när konkurrensen snabbt förändras. H&M eftersträvar att ha god lönsamhet i sin onlineförsäljning, men företaget möter renodlade e-handelsaktörer som bara siktar på snabb tillväxt, erbjuder fri frakt och knappt går med vinst. Den konkurrensen lär öka, till exempel expanderar amerikanska jätten Amazon i Europa. 

Förmodligen måste H&M sänka sina egna lönsamhetskrav för att kunna hänga med på e-handelståget. Nyheten som presenterades på fredagen, att H&M.s sortiment ska börja säljas på kinesiska sajten Tmall, tyder på en viss omsvängning.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.