Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

H&M måste sänka sina lönsamhetskrav för att hänga med på e-handelståget

H&M-aktien rasar på börsen. DN:s Pia Gripenberg svarar på tre frågor om bolagets kris, en följd av att detaljhandeln snabbt håller på att ställa om från butiker till försäljning digitalt.

Hur kan Karl-Johan Persson sitta kvar som vd efter den svaga utveckling som företaget haft under lång tid?

1

I många andra företag hade förmodligen vd och/eller andra nyckelpersoner redan bytts ut, men H&M är i grunden ett familjeföretag och då tänker man mer långsiktigt när det gäller strategin. Dessvärre har H&M varit sena med att anpassa sig till e-handeln. Man har förlitat sig på sin suveräna förmåga att öppna nya butiker på löpande band. Det duger inte när kunderna i snabb takt flyttar sina inköp till nätet.

Hur ska en aktieägare tänka nu, köpa eller sälja H&M?

2

Först en konsumentupplysning: DN ger aldrig råd om aktier. Men det finns några saker som en aktiesparare kan fundera på. Dels är H&M i grunden ett starkt och världsomspännande företag. Kan man få till omställningen till e-handel finns goda förutsättningar för tillväxt framöver. 

När aktien senast föll rejält, i mars 2000, berodde det på modemissar och att dåvarande vd:n Fabian Månsson oväntat lämnade branschen för att hänga på it-trenden. Då dröjde det till 2006 innan aktien var tillbaka på samma nivåer, men H&M fortsatte de åren att lämna bra aktieutdelningar.

Vad är H&M:s stora problem?

3

Det går faktiskt att jämföra en del med hur medieföretagen brottas med att behålla läsare, lyssnare, tittare och intäkter när konkurrensen snabbt förändras. H&M eftersträvar att ha god lönsamhet i sin onlineförsäljning, men företaget möter renodlade e-handelsaktörer som bara siktar på snabb tillväxt, erbjuder fri frakt och knappt går med vinst. Den konkurrensen lär öka, till exempel expanderar amerikanska jätten Amazon i Europa. 

Förmodligen måste H&M sänka sina egna lönsamhetskrav för att kunna hänga med på e-handelståget. Nyheten som presenterades på fredagen, att H&M.s sortiment ska börja säljas på kinesiska sajten Tmall, tyder på en viss omsvängning.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.