Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Pia Gripenberg: Jämfört med Google är Spotify ett litet pluttföretag

Grafik: DN

I somras skedde ett teknikskifte i Sverige. Då blev försäljningen av digital musik för första gången större än den traditionella cd-försäljningen. Bakom det snabba skiftet står framför allt Spotify. Men när giganter som Google nu ger sig in i kampen om lyssnarna hårdnar konkurrensen.

Utvecklingen för den digitala musiken, alltså den vi lyssnar till via datorn, mobilen, surfplattan eller mediespelaren, har varit enorm. Man behöver bara gå tillbaka till IT-bubblans glada dagar vid millennieskiftet för att konstatera att den i princip inte fanns.

För de traditionella skivbolagen har intäkterna för den digitala musiken gått från noll år 2000 till cirka 32 miljarder kronor 2010. Hur mycket potentiella intäkter som gått dem förbi när de envist hållit fast vid en föråldrad teknik, affärsmodell och prissättning kan de bara drömma mardrömmar om.

Sverige ligger långt före de flesta and­ra länder. Till exempel skrev analysföretaget Gartner i juni en rapport att man tror att först 2014 går den digitala försäljningen om skivförsäljningen globalt (se grafik). I rapporten framgår också att runt om i världen finns cirka 400 digitala musiktjänster. Enligt branschorganisationen Pro Music har Sverige ett 20-tal.

I skuggan av den hårda IT-kraschen, som slog sönder många förhoppningar i Sverige, är det förstås roligt att Spotify nu tillhör de största och mest framgångsrika. Därmed upprätthålls ryktet om att Sverige är ett gynnsamt land för snabbväxande företag som bejakar ny teknik.

Allra mest framgångsrikt har Apple varit med sin musikbutik Itunes, som länge satt standarden att låtar ska köpas styckvis. Andra bolag, till exem­pel teleoperatörer, försökte sig på samma affärsmodell utan att lyckas särskilt väl. Apples ärkefiende Microsoft misslyckades med sin mediespelare Zune och den tillhörande tjänsten Zune Music gör inte mycket väsen av sig. Nokia fick aldrig snurr på sin Nokia comes with music eftersom man misslyckades med smarta mobiler och hade en undermålig butikslösning. Nokia gör ett nytt försök med en musiktjänst när man lanserar sina Windowstelefoner.

Dessa felskär avskräcker inte andra jättar. De ser i stället att företag som Spotify har lyckats och att prognoserna pekar på att den digitala musiken fortsätter att öka. Senast är det den strömmade tjänsten Google Music som häromveckan lanserades i USA. Google siktar framför allt in sig på Apple, men det är naivt att tro att Spotify skulle klara sig helt opåverkat.

Jämfört med Google är Spotify ett litet pluttföretag. Spotify har överträffat Microsoft och Nokia, men Google är mer innovativt och snabbfotat och på den stora USA-marknaden har Spotify inte alls samma starka position som man har i till exempel Norden.

Ett annat orosmoln är de ständiga patentfejderna. Efter Spotifys lansering i USA i somras hann det bara gå några veckor innan den första stämningen trillade in i en domstol i Kalifornien. Patentstrider kan förlama utvecklingen och även om de senaste och mest uppmärksammade fallen rör smarta mobiler samt läs- och surfplattor så finns de även i den helt digitala världen.

Spotify har nyligen börjat samarbeta med Facebook, vilket förstås stärker företaget. Fler samarbeten kan vara på gång. På onsdag ska nämligen Spotify ha en stor presskonferens i New York med bland annat grundaren Daniel Ek och ett par specialinbjudna gäster. Speku­lationerna går vilda om vilka nyheter som ska presenteras. En är att Spotify ska lansera film- eller tv-tjänster, en annan att det handlar om att öppna mjukvaruplattformen så att Spotify kan växa med hjälp av andra utvecklingsföretag.

En tredje skulle kunna vara att Microsofts vd Steve Ballmer dyker upp. Microsoft behöver alla pigga allianser man kan hitta för att hänga med och inte tappa fler kunder till Apple och Google. Om det skulle gynna Spotify är mer tveksamt.

Allra viktigast för musiktjänstens fortsatta framgång är dock att man vårdar sina kunder. Spotify får inte krångla till det eller bli för girigt, då flyttar musikälskarna till andra sajter. Det kan gå lika snabbt ned som det gick upp.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.