Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Plockgodis från Sverige en allt smaskigare exportvara

Foto: Hasse Holmberg/TT, Grafik: DN

Svenskarnas sug att själva plocka ihop sina godis­påsar gynnar små familjeägda till­verkare. När Ikea nu börjar med plockgodis i alla sina varuhus öppnar det för ökad export.

Skärtorsdag är en av årets allra bästa försäljningsdagar för godisbranschen. Plockgodiset står för runt en tredjedel av den totala ­godiskonsumtionen och har hittills främst varit en nordisk företeelse.

– Vi ser ett ökat intresse för plockgodis från andra länder, men butikskedjorna där är ovana och hygienreglerna kan vara ett hinder, säger Håkan Björklund, vd för branschorganisationen Chokofa.

När det gäller intresset kan det få sig en rejäl skjuts i takt med att Ikea startat konceptet lördagsgodis i över 300 varuhus. I dagsläget säljer möbeljätten svenskt plockgodis i 20 europeiska länder. Senare i år ska det finnas på varuhusen i Nordamerika och Asien, enligt Ylva Magnusson, pressansvarig på Ikea. För att upprätthålla profilen som ett hälsoföretag ska Ikea alltid ha frukt intill.

I Sverige äter en genomsnittlig familj, två vuxna och två barn, tillsammans 1,2 kilo godis i veckan, enligt SCB:s beräkningar. Det är en rejäl ökning sedan 1960-talet. Då låg konsumtionen på omkring 6,7 kilo godis per person om året. I dag ligger snittkonsumtionen på 17,6 kilo.

– Utbudet och exponeringen som handeln gör av godis har ökat konsumtionen. Påsarna vi köper är större, hyllorna godiset står i är större och slevarna vi tar lösgodiset med är stora för att det ska se ut som att vi tar lite godis, säger Anna Blücher, lektor och programansvarig för nutrition och livsmedelsprogrammet vid Linnéuniversitetet.

Anna Blücher konstaterar att konsumtionen har förändrats. På 1970-talet stoppade man godiset i en liten påse, i dag rymmer en lösgodispåse 3–5 liter godis. Försäljningen, säger hon, har också påverkats av att lösgodiset nu är mer tillgängligt än när det köptes över disk.

En förändring som kommit med plockgodiset är att det under­lättat för små, familjeägda företag att växa sig större.

– För en tillverkare som tycker att den har en innovativ produkt har det varit lättare att starta med lösvikt än att direkt börja med ­färdigpackat, som kräver större investeringar, säger Håkan Björklund på branschorganisationen Chokofa.

Går sötsaken bra i lösvikt blir den snart paketerat godis och så småningom kanske en exportprodukt. Så har till exempel utvecklingen varit för Bubs i Jönköping, mest känt för de sega, rödsvarta dödsskallarna. Företaget har numera export till Norden, Tyskland och Nederländerna.

För Ulrik Lindström, en av del­ägarna till Bubs, är nyheten att Ikea lanserar lördagsgodis välkommen.

– Ikea kan definitivt sprida budskapet till konsumenterna att de kan plocka ihop sin egen favoritpåse, säger han.

Analysföretaget Delfi gör sedan 1999 undersökningar av marknaden för svenska godisbranschen. Delfi uppskattar att lösgodis står för en tredjedel av godisförsäljningen i Sverige och att konsumtionen av godis inte ökat så mycket mer än befolkningen generellt.

Delfi ser en tydlig trend där chokladkonsumtionen tar andelar på bekostnad av sockerkonsumti­onen. Svenskarna tillhör dock fortfarande de som konsumerar absolut mest sockerkonfektyr i Europa, enligt Delfi.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.