Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-27 06:58

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/polestar-borsnoteras-i-new-york/

EKONOMI

Polestar börsnoteras i New York

Bild 1 av 2 Polestar 2 framhjulsdriven modell.
Foto: Marcus Engström
Bild 2 av 2 Leonardo DiCaprio.
Foto: Valerie Macon/AFP

Elbilsbolaget Polestar med huvudkontor i Göteborg börsnoteras.

Bolaget värderas till 173 miljarder kronor.

Volvo Cars som är största ägare med 49,5 procent påverkas starkt av affären.

En annan nyhet är att skådespelaren och aktivisten Leonardo DiCaprio gått in med ägande.

Elbilsbolaget Polestar som ägs till 49,5 procent av Volvo Cars och som har huvudkontor på Hisingen i Göteborg noteras på Nasdaqbörsen i New York. Det sker via ett snabbspår där man går via ett så kallat Spac-bolag – ”Special purpose aquisition company” – med de amerikanska bolagen The Gores Group and Guggenheim Capital LLC.

Det framgår av ett pressmeddelande vid lunchtid. Avtalet uppges vara bindande.

Polestars vd Thomas Ingenlath - fotograferad av DN i München nu i september.
Polestars vd Thomas Ingenlath - fotograferad av DN i München nu i september. Foto: Jonas Fröberg

Det är frapperande att se hur lite Kina nämns i allt pressmaterial. Däremot nämns den amerikanske filmstjärnan och aktivisten Leonardo Dicaprio som ny delägare i bolaget. Även kinesiska Geelys ägare Li Shufu är stor ägare.

Polestars pressavdelning vill inte kommentera hur mycket de olika ägarna äger, men fram till nyligen var Polestar i praktiken ett hälftenägt bolag mellan Volvo Cars och Geely Holding med Li Shufu som ägare. Volvo Cars bekräftar via ett eget pressmeddelande att de kvarstår som ägare med ”strax under 50 procent av ägandet”.

Volvo Cars behåller nära 50 procents ägande och lägger in 5,2 miljarder kronor i Polestar.
Volvo Cars behåller nära 50 procents ägande och lägger in 5,2 miljarder kronor i Polestar. Foto: Veronika Ljung-Nielsen

Snabbspåret innebär förenklat att Polestar värderas efter hur stora intäkter bolaget kan tänkas göra bort mot 2023–2024. Värderingen på 20 miljarder dollar - 173 miljarder kronor - är helt enkelt att man siar att den summan är 1,5 gånger de förmodade intäkterna 2024, enligt pressmeddelandet.

I dag går Polestar med förlust.

Dessutom frigörs via affären totalt över 9 miljarder kronor som går rakt in i Polestar och som ska användas till utveckling av kostsamma elbilar och annan framtidsteknik.

Av det går Volvo Cars in med motsvarande 5,2 miljarder kronor - eller 600 miljoner dollar.

Samtidigt pågår ett arbete med börsnotering av Volvo Cars, som väntas vara färdigt under hösten. Polestars värde på 20 miljarder dollar är exakt lika mycket som det spekuleras att det mångdubbelt större Volvo Cars är värt.

År 2020 sålde Volvo Cars 661 713 bilar medan Polestar bara sålde 10 000 bilar.

– Det uppskattade värdet på Polestar reflekterar den spännande tillväxten i elfordon, där vi ser en brant stigande efterfrågan, skriver Volvo Cars vd Håkan Samuelsson i ett pressmeddelande.

Det är ingen hemlighet att Volvo Cars desperat vill öka värdet på sitt bolag och att notera Polestar innan kan mycket väl vara en sådan strategi.

Polestar har hittills lanserat två modeller, varav Polestar 2 är en renodlad elbil. Flera nya modeller - som är mycket kostsamma att utveckla - är planerade de närmaste åren.

Historien om Polestar går tillbaka till 2015: När de flesta svenskar satt och läppjade glass vid någon badstrand sommaren det året hände det saker i Göteborg: Volvo Cars i skymundan Polestar Performance AB – som utvecklat upptrimmade versioner av Volvobilar som lackerades smurfblå.

Det höjdes många ögonbryn. Även inom inom Volvo. Få utanför biltävlingsnördar hade hört talas om det grabbiga och oljedoftande Polestar – som var Volvos motsvarighet till BMW:s högprofilerade prestandadivision M eller Mercedes AMG.

Det som höjde ögonbrynen mest var inköpspriset.

Enligt Volvo Cars årsredovisning 2015 hade bolaget Polestar ett verkligt värde på 53 miljoner kronor, men Volvo betalade tio gånger mer: 536 miljoner kronor.

En halv miljard kronor gick därmed till det som på ekonomispråk kallas ”goodwill”, alltså värden som överstiger det bokförda värdet, såsom superkänt varumärke eller unik kunskap.

Det oljeindränkta Polestar hade inget av detta för sitt kommande kommande uppdrag: att klättra upp som kung på elbilstronen.

Det blev känt i juni 2017. Många stod med gapande munnar. Men enligt flera källor med insyn i Volvoledningen var anledningen i största hemlighet en helt annan än som sades utåt.

Volvo Cars ledning ville höja värdet på sitt bolag inför den kommande börsintroduktionen. Och bilbolagsakter värderas lågt på grund av att de sitter fast i fossila affärsmodeller och har osäker framtid. BMW och Daimler har exempelvis fått se sina aktiekurser halveras sedan mars 2015.

Volvoledningen sneglade på Tesla – i dag skyhögt värderat – till och med högre än världens näst största biltillverkare Volkswagenkoncernen.

Tesla värderas nämligen som ett techbolag. Som råkar göra elbilar.

Det okända Polestar skulle nu bli Volvo Cars Tesla och driva upp värdet för hela Volvo Cars-koncernen.

Det var planen.

Hösten 2018 stoppades börsplanerna på grund av handelskrig och ägaren Li Shufu högt begärda värdering. Nu planeras Volvo Cars att börsnoteras direkt efter Polestar.

Ämnen i artikeln

Göteborg
Polestar
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt