Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-11-24 07:58

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/postforetagens-uppmaning-bestall-dina-klappar-i-tid/

Ekonomi

Postföretagens uppmaning: beställ dina klappar i tid

En stor del av julklappsinköpen förväntas ske digitalt i år, som en konsekvens av coronarestriktionena.
En stor del av julklappsinköpen förväntas ske digitalt i år, som en konsekvens av coronarestriktionena. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix / TT

Black Friday-rea i veckan samtidigt som näringsministern uppmanar till nätshopping och hemleveranser. Nu väntar en kraftig ökning av julhandel på nätet. De stora fraktföretagen råder konsumenterna att beställa sina klappar i god tid.

– Höga sjukskrivningstal eller extremt väder kan påverka leveranserna, säger Peter Hesslin på Postnord.

I takt med coronapandemin har e-handeln ökat drastiskt, och trenden ser ut att hålla i sig. De senaste veckornas ökade smittspridning och regeringens striktare restriktioner gör att fler än någonsin förväntas köpa sina julklappar på nätet i år.

Den ökade e-handeln innebär ett rejält tryck för paket- och logistikföretagen, och Postnord är ett av de företag som har en utmanande period framför sig.

– E-handeln har fått en ordentlig skjuts, och det har varit extremt mycket att göra sedan i mars. Inför julen ser det ut som att det kommer bli mycket att göra, det råder det inga tvivel om, säger Peter Hesslin.

Postnord förbereder för en hektisk julperiod, men menar att de är väl förberedda.
Postnord förbereder för en hektisk julperiod, men menar att de är väl förberedda. Foto: Patrik Österberg/TT

Samtidigt som det kommer bli en tuff tid, menar Peter Hesslin att Postnord är väl förberedda.

– Vi har förberett oss på alla sätt vi kan förbereda oss, och jag känner mig inte orolig för de volymerna som förväntas. Men det som kan bli problem är ifall det blir många sjukskrivningar, eller plötsliga väderförändringar. Då kan det bli tuffare, säger Peter Hesslin.

Pierre Olsson, kommunikationschef på logistikföretaget Schenker, tror att årets julhandel kommer likna tidigare år.

– E-handeln har ökat varje år, så att det ökar nu kommer inte som någon överraskning. Det blir en utmaning, men vi har förberett oss med så mycket personal vi kan, säger Pierre Olsson.

Han uppmanar kunder att välja hemleverans, i stället för postombud, inför årets julhandel. Dels för att undvika trängsel, men också för att postombuden inte ska bli överfulla.

– Corona har gjort att fler vill beställa hem, det rekommenderar vi. Men om man hämtar paket hos ett ombud vill vi gärna att personer hämtar sina paket så fort som möjligt. De flesta närbutikerna har inga stora lager, säger Pierre Olsson.

Logistikföretaget Bring, som är en del av norska Posten, är spända och förväntansfulla inför den kommande perioden. De förväntar sig en ökning med runt 50 procent från och med Black week.

– Vi är laddade och redo inför Black friday och julperioden, vi förväntar oss rekordvolymer. Både på grund av coronapandemin och att det generellt sett är en stark tillväxt på e-handeln, säger Per Öhagen, chef för logistik och e-handel i Bring.

För att förbereda sig inför det ökade trycket har Bring en ny terminal i Stockholm som hanterar hemleveranser. De har också utökat bemanningen till sorteringen, och tagit in extra chaufförer och fordon.

– Vi kommer ha öppet dygnet runt och även köra på helgerna under de kommande veckorna, säger Per Öhagen.

Samtidigt menar Per Öhagen att man som kund bör vara beredd på att det kan bli några dagar extra leveranstid under de mest kritiska veckorna.

– Vi önskar att kunderna spårar och ser hur deras paket färdas, så att man ser aktuell information om det blir en eventuell försening, säger Per Öhagen.

Ämnen i artikeln

Black Friday
Postnord
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt