Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-22 13:23

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/postnord-larmar-om-ny-bluffvag-kunder-kravs-pa-pengar-via-sms/

Ekonomi

Postnord larmar om ny bluffvåg – kunder krävs på pengar via sms

Bild 1 av 3
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Bild 2 av 3 Ett exempel på bluffmejl som Postnord lagt ut på sin hemsida.
Foto: Postnord
Bild 3 av 3 Bluffmakare utger sig just nu för att vara Postnord i både mejl och sms.
Foto: Postnord

En ny våg av bedrägerier drabbar postkunder. Postnord slår larm om bluffmejl och bluffsms där mottagaren krävs på pengar. Även övriga postbolag känner igen metoden och uppmanar kunder att vara försiktiga. 

Rätta artikel

Bluffmakare utger sig just nu för att vara Postnord i både mejl och sms. Normalt sett handlar det om att bluffmakarna påstår att mottagaren inte har betalat tillräckligt och att paketet förvaras på en särskild plats tillsvidare. Men det finns flera olika varianter. Oftast krävs mottagaren på ett belopp under 100 kronor, enligt Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord. 

– Den här typen av bluffar kommer och går i vågor, just nu verkar det förekomma något, säger hon.

Men metoden har använts tidigare och postbolaget är inte ensamma om att drabbas av bluffmeddelandena. För två månader sedan uppmanade transportföretaget DB Schenker sina kunder att se upp med den typen av meddelanden i deras namn. 

– Bedragarna verkar skicka ut sina meddelanden på måfå, en del hade inte ens beställt paket genom oss och hörde av sig till kundcenter för att förstå varför vi påstod det, säger Pierre Olsson, press-och informationsansvarig på DB Schenker. 

Sedan dess har företaget infört en ny rutin som innebär att kundcenter alltid rapporterar vidare när drabbade kunder hör av sig. Just nu verkar det inte skickas runt den typen av bedrägerier i bolagets namn, enligt Pierre Olsson. 

Läs mer: Nio tips – så skyddar du dig mot id-kapning 

Både Postnord och DB Schenker understryker att de aldrig skickar ut den typen av meddelanden till sina kunder. 

– De enda gångerna vi begär betalt via sms eller mejl är när kunden har beställt något från ett land utanför EU och man ska betala moms, säger Maria Ibsén. 

Ett exempel på bluffmejl som Postnord lagt ut på sin hemsida. Foto: Postnord

Även transportföretaget DHL känner igen bluffmeddelandena. Hittills har verksamheten varit förskonad från bluffmakarna, trots det reagerar Jonas Lindell, vd på DHL, starkt på bedrägerierna. 

– Vi har varit förskonade i jämförelse med andra bolag, bedragarna utnyttjar människors okunskap och som konsument är det lätt att ryckas med, dessutom börjar folk ifrågasätta hur enkelt det är att komma åt vår kundinformation när de drabbas, men vi har en oerhörd sekretess, säger han. 

Även polisen vittnar om att den typen av bedrägerier förekommer. Vanligtvis känner människor till att bluffmeddelanden skickas via mejl, men sms blir ett allt mer vanligt sätt.

– På senare tid har bedragare gått över till sms, det känns mer personligt än mejl och många tar för givet att de har haft kontakt med avsändaren tidigare. Jag tycker att människor ska vara lika försiktiga oavsett om det gäller mejl eller sms, säger Lotta Mauritszon, på polisens nationella bedrägericenter. 

2018 ökade bedrägerier och andra oredligheter mest av samtliga brott, enligt statistik från Brottsförebyggande rådet, BRÅ. Framför allt var det datorbedrägeri och utpressning som ökade mest.

Läs mer: Utpressningsmejl till stor mängd svenskar – påstår sig filmat när de porrsurfat 

Läs mer: Skatteverket: Varning för bluffmejl inför deklarationen