Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-23 16:59

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/postnord-stanger-id-funktion-efter-bedrageri/

Ekonomi

Postnord stänger id-funktion efter bedrägeri

Foto: Fredrik Persson/TT

Postnord har av säkerhetsskäl stängt av Bank-id-funktionen i sin app, skriver 

Ehandel.se.

Rätta artikel

– Vi tog beslutet att stänga ner den eftersom minst en av våra kunder har drabbats av omfattande bedrägerier, säger Postnords säkerhetschef Alexis Larsson till TT.

Enligt Larsson kan det ta flera veckor innan funktionen fungerar som vanligt igen.

– Tills dess får man legitimera sig med vanlig id-handling i stället, vilket inte alltid är lika smidigt.

Postnord utreder bedrägeriförsöken tillsammans med polis och kunderna som utsatts. De vill därför inte kommentera exakt vad som hänt ännu, säger Alexis Larsson.

Läs mer: 

Bedrägerier med bank-id ett systemhotande problem

Bank-id-chefen: Vi har en säker produkt