Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Postnordchefen: Vi har problem med imagen

– Vi når inte riktigt upp till målet, säger Postnords vd Håkan Ericsson till DN.
– Vi når inte riktigt upp till målet, säger Postnords vd Håkan Ericsson till DN. Foto: Lotta Härdelin

Postnord har problem med imagen. Postnord klarar inte de egna leveransmålen. Och Postnord fortsätter gå med förlust. 

Vd Håkan Ericsson har få glädjeämnen i verksamheten, men framhärdar att bolaget är inne i en ”fantastisk omställning”.

Postnords gigantiska huvudkontor i Solna ekar ödsligt. Tidigare fyllde man sex våningsplan. Nu står tre av dem tomma när de anställda blir färre.

I rummet där DN intervjuar vd Håkan Ericsson finns en käck slogan: ”We deliver”. Det är sant. Problemet är att paketen och breven inte levereras i tid, vittnar många DN-läsare om.

Postnords egen statistik visar att företagets leveranskvalitet försämrades under stora delar av 2017 jämfört med året innan.

– Vi når inte riktigt upp till målet, men vår bedömning är att vi är minst lika bra som övriga på marknaden, säger Håkan Ericsson om paketleveranserna.

Han är påtagligt nöjd med hur Postnord klarade december, företagets tuffaste månad. Håkan Ericsson påpekar att företaget garanterade att alla paket som postades senaste den 20:e skulle komma fram i tid till julafton.

– Och det har fungerat riktigt bra, det har det verkligen. Vi har jobbat hårt, men personalen har verkligen ställt upp, säger han.

Postnords mål är att 98 procent av paketen ska levereras i tid. För 2016 var utfallet 96,2 procent. 2017 verkar bli sämre, enligt företagets mätningar till och med oktober.

Men Håkan Ericsson tycker inte det är alarmerande - trots att företaget i framtiden ska var en central länk i e-handelskedjan.

– Det är ungefär samma nivå som året innan och då ska vi komma ihåg att paketvolymen har ökat med 16 procent, säger Håkan Ericsson.

Den stora ökningen svarar paketen från utlandet för. Kinaförsändelserna, som periodvis översvämmat Arlanda flygplats, ökade med 59 procent förra året.

– Från Black Friday (24 november) och framåt har vi haft ökningar på enskilda veckor på 40 procent. Det är en utmaning för kvalitetssiffrorna. Men siffrorna ligger ändå ganska stabila över tid, trots det, säger Håkan Ericsson.

Men han medger att Postnord har vissa problem.

– Vi har ett imageproblem och vi har fortfarande inte en 100-procentig kvalitet. Och vi ska vara ödmjuka och säga att varje gång ett paket går sönder eller levereras fel är det en person som drabbas och då är det 100 procent fel för den personen.

Läs mer: Åtskilliga klagomål på Postnords Facebook-sida.

Postnordchefen säger samtidigt att e-handlarna kan skapa förväntningar som kanske inte går att uppfylla. Om de inte packar beställda varor i tid, kan inte Postnord garantera en snabb leverans.

– Det är viktigt att vi jobbar tillsammans med branschen så att vi kan ge rätt förutsättningar. Kan man packa samma dag och leverera in till oss kan kunden få det väldigt snabbt. Kan man inte det så kommer det att ta längre tid, säger han.

Enligt honom är ökningen av paketmängderna i sig inte ett problem för Postnord. Det är i stället de snabba svängningarna i volymerna från framför allt Kina. Från de flesta andra länder kan Postnord följa paketens väg tack vare id-märkning. Det dröjer flera år innan Kina ansluter sig till samma system.

För Postnord betyder det att det en morgon kan det dunsa in några tusen försändelser från Kina, en annan morgon över 100.000.

Vi har en betydande förlust på Kinapaketen.

Hanteringen av Kinapaketen är dessutom en kostnad som Postnord inte får fullt ut betalt för. Det beror på en gammal internationell överenskommelse där Kina ses som ett u-land och fått igenom en låg ersättning för internationella försändelser. Den håller gradvis på att förändras.

– Vi har en betydande förlust på Kinapaketen, säger Håkan Ericsson, utan att vilja specificera hur stor den är.

På brevsidan brottas Postnord i stället med en gradvis nedgång. Men inte heller där klarar man att leva upp till sina egna kvalitetskrav.

– Officiellt har vi haft 94 procent på breven, men vi har sagt att ligger vi över 92 är vi nöjda, säger Håkan Ericsson.

Den nivån, 92 procent, nådde man inte 2016 och kan få svårt att göra det även 2017. Trots det verkar Håkan Ericsson inte särskilt bekymrad.

– Vi håller i stort nivån. Det har inte varit några stora svängningar där, konstaterar han.

För 2018 skrotar Postnord sina gamla kvalitetsmål. I stället anpassar man sig till kraven i nya postlagen. Den anger att 95 procent av breven ska delas ut inom två dagar.

– Det blir tufft när vi väl har plockat bort flygplanen, säger Håkan Ericsson.

Transporterna med flyg håller på att fasas ut i och med nya postlagen, som ger företaget längre tid att frakta breven och därmed billigare transporter. Flygposten blir bara kvar i delar av Norrland och till och från Gotland.

När det gäller kvalitetsmålen för paket planerar Postnord att göra dem mer flexibla. Till exempel kan det bli ett mål för paket som levereras till ombud och ett annat mål för hemleveranser.

– Vi har haft ambitionsnivå där som är väldigt utmanande. Jag tror att i framtiden måste man vara mer precis när det gäller målen.

Läs även: 2,2 miljarder ska rädda bolaget.

Postnord gick med en dryg halv miljard i förlust under perioden januari-september i fjol. Det är därför ingen vild gissning att anta att det blir förlust för helåret 2017, precis som det blev för 2016. 

Företaget lämnar inga prognoser, men Håkan Ericsson säger att i år kommer paketverksamheten att gå om breven och bli företagets största område mätt i omsättning. 

– Vi är inne i en fantastisk omställning och har kommit väldigt långt i den, säger han.

Läs även: Fusionen blev en dansk skalle

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.