Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-20 16:23

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/postnords-knep-for-att-fa-svenskarna-att-skicka-fler-brev/

Ekonomi

Postnords knep för att få svenskarna att skicka fler brev

Foto: Emil Langvad/TT

Postnord kämpar för att få fler att skicka brev. Genom åren har bolaget använt sig av olika kampanjer och satsningar. Senast i ledet är frimärken med motiv av svenskt mode. 

– Jag tror att det handskrivna brevet fortfarande har en plats i framtiden, säger Kristina Olofsdotter, chef för Postnords frimärksenhet.

Förra året skedde den största minskningen av antalet brev någonsin under ett år. Mellan 2017 och 2018 minskade brevförsändelserna med 183 miljoner, enligt Post- och telestyrelsen (PTS). Totalt skickades 2,0 miljarder försändelser förra året. Postnord räknar med att den negativa trenden kommer att fortsätta – under 2019 räknar de med att postförsändelserna kommer att minska med tio procent. 

Trots det fortsätter kampen om att få fler svenskar att skicka brev. Genom åren har Postnord haft olika satsningar för att öka antalet fysiska försändelser. DN har listat några av dem.

2011 blev det möjligt att skicka pratande brev. Det innebär att avsändaren talar in sitt brev via en mikrofon eller ett headset. I nästa steg skickas brevet i fysisk form till mottagaren. De dikterade breven kostade 20 kronor att skicka. Pratbreven var en tillfällig kampanj som uppmärksammades både på Spotify, Facebook och i radio. 

– Syftet var att få unga människor att skicka fler fysiska brev, säger Jenny Forss, kommunikationsspecialist på Postnord. 

Nu på senare år har postbolaget satsat på olika frimärken. Varje år ger Postnord ut nya frimärken vid fyra olika tillfällen. Totalt blir det mellan tio och tolv olika teman. Blommor, kungaparet och olika slags djur är återkommande teman. 

– Vi byter motiven eftersom vi vill spegla dagens samhälle. Dessutom finns det en efterfrågan på nya illustrationer. Att motiven är något annat än bara ett riksvapen tror jag bidrar till att fler vill skicka post, säger Kristina Olofsdotter, chef för Postnords frimärksenhet.

Vanligtvis säljer klassiska motiv bäst, till exempel blommor eller kungaparet. Trots det har postbolaget testat modernare illustrationer. 

2015 inleddes det nya postsåret med frimärken på svenska popartister. Totalt handlade det om nio kända artister, bland annat Seinabo Sey, Max Martin och Avicii. Frimärkena är gjorda i blyerts av konstnären Jenny Mörtsell och gällde för inrikesbrev. Framför allt har frimärket på Avicii gått bra både innan och efter hans bortgång.

– Att frimärkena är gjorda som blyertsteckningar gör att de känns mer personliga. Dessutom kan de vara mer tilltalande för en yngre målgrupp, säger Kristina Olofsdotter.

Bild 1 av 2 Även popduon First aid kit blev ett frimärke.
Foto: Postnord
Bild 2 av 2 Artisten Seinabo Sey som frimärke.
Foto: Postnord

Nu i somras var det åter igen dags för en frimärkssatsning. Den här gången är det svenskt mode som är det nya knepet. De så kallade modefrimärkena är prydda med motiv av kända plagg, bland annat en klänning från modejätten Gudrun Sjödén. Även plagg från bland annat Filippa K och H&M-ägda kedjan Arket är med på illustrationerna. Det är konstnären Mats Gustafson som står bakom dem. Frimärkena gäller för inrikesbrev och går att köpa hos postens ombud. 

– Jag har fått höra från kunderna att de uppskattar frimärkena. Det är kul att få vara med i ett sammanhang som sträcker sig historiskt, vilket frimärken faktiskt gör, säger Gudrun Sjödén.

Kläder från modejättarna Arket, Whyred och Hope som frimärken. Foto: Postnord

Vad som väntar i framtiden är svårt att förutspå, men Kristina Olofsdotter tror att det alltid kommer att skickas brev. 

– Det stämmer att vi skickar färre brev, men jag tror att när personer väl gör det sker det med mer tanke och omsorg. Redan i dag börjar vi få en exklusivare syn på handskrivna brev. Till exempel lägger många mycket tid på handskrivna gratulationer eller hälsningskort, säger hon.

Läs mer: Regeringen säger ja – Postnord får höja priset på frimärken

Läs mer: Många paket försenade – Postnord nedringt