Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-22 22:47

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/postnords-vd-hakan-ericsson-far-ga/

Ekonomi

Postnords vd Håkan Ericsson får gå

01:39. Postnords vd Håkan Ericsson får omedelbart lämna sin post.

Postnords vd Håkan Ericsson lämnar sin post. I fallskärm får han med sig drygt 14 miljoner kronor. Rekryteringen av en ny koncernchef inleds med en gång. 

- Tiden är rätt att se över ett nytt ledarskap, säger Johan Lindholm, Seko postens ordförande. 

Rätta artikel

Turerna kring Postnord har varit många och på tisdagen meddelade styrelsen för Postnord att vd Håkan Ericsson får gå. 

– Marknaden för vår verksamhet förändras kraftigt och Håkan Ericsson har gjort ett fantastiskt arbete i fem år med att ställa om koncernen och har sparat mer än sex miljarder kronor åt koncernen under den tiden. Efter konstaterande att vi måste göra ännu ett omtag är det styrelsens analys att det är bättre med ett nytt ledarskap för att orka genomföra det hela vägen ut, säger Postnords ordförande Christian Jansson.

Bild 1 av 2 Christian Jansson.
Foto: Anders Wiklund/TT
Bild 2 av 2 Postnords vd Håkan Ericsson får gå.
Foto: Allis Nettréus

Men det är inte bara den tidigare vd:n som byts ut. Även finanschefen Gunilla Berg lämnar sin post. I stället blir Lena Larsson tillförordnad finanschef. 

Enligt Christian Jansson beror inte ledarbytet på att någon av dem har misskött sig på något vis. Han säger att Håkan Ericsson delar styrelsens analys och att de är överens om att gå skilda vägar.

– Han har genomfört ett fantastiskt jobb och är en populär ledare så det är absolut ingen kritik mot honom utan en helt framåtriktad verksamhet, säger Jansson.

Postnord brottas med sjunkande lönsamhet och har svårigheter att möta minskande brevvolymer och ökande paketförsändelser som innebär utbyggnader till stora framtida kostnader som ännu saknar finansiering.

Hur ser du på att vd får 14 miljoner kronor i avgångsvederlag?

– Hans villkor är identiska med vad svenska staten föreskriver och lönen är marknadsmässigt satt och det blir en konsekvens av det, säger Christian Jansson.

Samtidigt framhåller Christian Jansson att det kommer bli en utmaning att möta omställningen och kommer bli såväl slitsamt som energikrävande för den nya koncernchefen.

Vad är det ni söker hos en ny vd?

– En rutinerad och duktig ledare som förstår hur vi ska ta företaget framåt.

Christian Jansson tror att en ny vd ska vara på plats i höst. 

Tillförordnad koncernchef blir Annemarie Gardshol, som just nu är Sverigechef. 

Johan Lindholm, Seko Postens ordförande, tycker att styrelsen har tagit rätt beslut om att ett nytt ledarskap behövs. 

– Tiden är rätt att se över ett nytt ledarskap, Håkan Ericsson har varit vd under en tid som har varit stormig och vi har inte alltid haft samma syn på alla frågor. Med tanke på att digitaliseringen sätter igång ordentligt är det rimligt att ta fram en ny vd, säger Johan Lindholm. 

Postnords huvudkontor i Solna. Foto: Magnus Hallgren

Nyligen meddelade Postnord att man slutar tömma postlådorna på söndagar från och med första juli 2019. Beslutet väckte starka reaktioner i sociala medier. Enligt Post-och telestyrelsen (PTS) är den typen av beslut naturliga förändringar på grund av våra ändrade vanor.

– Vi skickar färre fysiska brev och behöver anpassa posten efter samhällets behov, vilket inte längre är fem dagars postutdelning, säger Emma Maraschin, chef för enheten postfrågor på PTS. 

För postoperatörer är det viktigt att människor litar på verksamheten, understryker hon. Genom att göra alldeles för snabba förändringar minskar brevtjänstens tillförlitlighet. Som exempel nämner Emma Maraschin när Postnord drog ner personalstyrkan för bland annat postutdelning. 

– En del av de förändringar Postnord har genomfört har gått alldeles för fort, eftersom man samtidigt ska upprätthålla en god postservice. Exempelvis har man dragit ner på personalstyrkan i en alldeles för snabb takt, säger hon. 

När paketvolymerna ökar menar hon att det är viktigt att rätt paket kommer fram till rätt adress. 2017 fick Postnord in 162.000 reklamationer och kundsynpunkter, som berörde paket-och brev distribution, enligt siffror från PTS. Reklamationer gällande försvunna inrikespaket ökade med 51 procent, i jämförelse med året innan. 

Fackorganisationen Seko Posten var kritiska till postoperatörens förslag om att dela ut post varannan dag. Orsaken var att företagsledningen inte förde dialog med dem innan anställda nåddes av beslutet. 

Läs även: Postnord slutar tömma brevlådor på söndagar

Läs även: Kunderna har uttryckt sitt missnöje i klara ordalag