Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Rädda barnen: ”Köp ingenting i julklapp”

350.000 barn har flytt från Burma till Bangladesh efter den burmesiska arméns angrepp på Rohingyafolkets byar, enligt Rädda Barnen.
350.000 barn har flytt från Burma till Bangladesh efter den burmesiska arméns angrepp på Rohingyafolkets byar, enligt Rädda Barnen. Foto: Lotta Härdelin

Funderar du på vad moster Karin ska få i julklapp? Köp ingenting! Det rådet ger Rädda Barnen och föreslår i stället ett bidrag till de 30 miljoner barn som befinner sig på flykt i världen. 

I dag, svarta fredagen, passar många på att inleda sin julhandel till rabatterade priser. År efter år rapporteras nya rekord. 

Totalt omsätter julhandeln runt 80 miljarder kronor i Sverige, enligt Svensk Handel. I år väntas en majoritet av svenskarna lägga mer än 1.000 kronor på julklappar och en tiondel över 5.000 kronor, visar en undersökning som Novus har gjort på uppdrag av Rädda Barnen. 

Men det finns bättre sätt att spendera pengarna på, anser Rädda Barnen. Deras råd är att köpa ”ingenting” att lägga under granen. Rädda Barnen konstaterar att 30 miljoner barn firar julen på flykt eller i krigsdrabbade områden.  Det handlar bland annat om över 350.000 barn som har flytt från Burma till Bangladesh efter den burmesiska arméns angrepp på Rohingyafolkets byar. Över 2.500 av de barn som bor i de tillfälliga flyktinglägren är där utan sina föräldrar.

– Vi vuxna kan inte fly vårt ansvar, säger Elisabeth Dahlin, generalsekreterare på Rädda Barnen, enligt ett pressmeddelande. 

Rädda Barnen lanserar alternativet att köpa ingenting att lägga under granen. Detta ingenting handlar om ett gåvobevis på olika summor som ska hjälpa barn i krig och på flykt att få mat, filtar och tillgång till skolgång. 

Rädda Barnen har tagit fram ett beräkningsinstrument, www.julklappskalkylatorn.se, där var och en kan beräkna hur mycket pengar den lägger ner på julklappar i jämförelse med genomsnittet. Här framgår också hur mycket pengar en individ har lagt ner på julklapper under sin livstid. 

Enligt Novus undersökning, där 1.080 personer har deltagit, planerar en tredjedel av svenskarna att köpa julklappar till 5-8 personer, 13 procent till fler än nio. Flest julklappar köper kvinnor i åldern 30-49 år.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.