Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-26 18:15

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/rapport-kraver-radikala-grepp-for-att-klara-klimatmal/

Ekonomi

Rapport kräver radikala grepp för att klara klimatmål

Foto: Jonas Ekströmer/TT

El, massor av el - men också mer biodrivmedel, sjöfart och tåg. Ingenjörsvetenskapsakademien säger i en ny rapport att det behövs en ”radikal omställning” för att få ner transportsektorns koldioxidutsläpp.

IVA driver projektet ”Vägval för klimatet”, som sammanlagt kommer att samla över hundra personer från forskning, företag och organisationer. Den första av fem delrapporter, om industrin, kom i våras, nu släpps en om våra transporter.

– Elektrifieringen är en absolut hörnsten i omställningen, men vi kommer varken att hinna eller kunna ersätta hela bilparken på tio år, säger IVA:s Karin Byman, som är huvudprojektledare för vägvalsprojektet.

Den svenska transportsektorn ska vara klimatneutral till 2045, men redan 2030 ska utsläppen av koldioxid i våra inrikes transporter (exklusive flyget) ha minskat med 70 procent jämfört med år 2010.

Karin Byman, energiexpert på IVA. Foto: Elin & Martin Vinger Elliot

– Och då behövs stora mängder av biodrivmedel för att göra de befintliga fordonen mer klimatsmarta, säger Karin Byman.

Rapportförfattarna konstaterar att Sverige har kommit en bra bit på vägen – utsläppen från inrikes transporter har minskat rejält sedan 1990 trots att trafiken har ökat. Men liksom tidigare Naturvårdsverket och Trafikverket, säger man att detta inte räcker för att klara 70-procentsmålet.

Det krävs i själva verket en ”radikal omställning”, genom bland annat teknisk utveckling, bränslebyte och elektrifiering men också fler digitala tjänster, fler bilpooler, bättre underhåll av vår infrastruktur och attraktivare kollektivtrafik. 

– Största utmaningen är nog att ta ett helhetsgrepp, det går inte att ta en pusselbit i taget och det finns inga genvägar. Det handlar om beteenden, styrmedel och ledarskap. Vi behöver alla tekniska lösningar, vi ska inte ställa dem mot varandra, säger Karin Byman.

Det finns stora möjligheter, enligt IVA:s experter, att flytta godstrafik till båtar och järnväg. I dag klagar många stora företag över att man dels måste beställa frakt långt i förväg hos järnvägsföretagen, dels att transporterna inte är tillförlitliga.

– De flaskhalsarna gör att företagen väljer lastbil istället.

Inom den svenska transportsektorn svarar vägtrafiken för nio av tio kilo utsläppt koldioxid och här har personbilarna störst påverkan. Bara en fjärdedel av privatresorna görs i samband med arbete.

– Om vi lyckas till 2045, har vi styrt om till ett energieffektivare samhälle där godset går med eldrivna lastbilar, tåg och båt. Det kommer nog också att innebära att vi måste ha färre fordon i trafiken - men det får inte gå ut över viktiga transporter, säger Karin Byman.

Läs mer:

IPCC: ”Historiskt skifte krävs för att hejda uppvärmningen”