Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Rätt musik i butik är melodin för ökad försäljning

Foto: Alamy

Rätt melodi kan vara vägen till ökad försäljning. Vilken bakgrundsmusik som spelas och i vilket tempo påverkar både hur länge kunder stannar kvar i butiken och för hur mycket de handlar, visar forskning.

I jultider är det svårt att undgå de eviga julsångerna som snurrar i snart sett alla butiker. Men att spela musik är nästan alltid att föredra framför tystnad, visar en rapport från HUI Research.

– Musiken skapar en samhörighet och ger en relation till kunderna, säger Sven-Olof Daunfeldt, professor i nationalekonomi och forskningschef vid HUI Research.

Han konstaterar att många identifierar sig med musik och även bedömer andra utefter vad de lyssnar på. Genom att spela en viss typ av musik kan butiker därmed rikta in sig på en viss målgrupp.

Ett av de första företagen att inse musikens betydelse för upplevelsen var Starbucks. När företaget startade i Seattle spelade de mest klassisk musik på sina kaféer. Samma platta snurrade runt för att bytas efter någon månad. Men en av butikscheferna tröttnade och började spela jazz och han fick omedelbar respons. flera kunder frågade om vad det var för musik och en del ville köpa cd-skivan. Sedan dess jobbar den numera globala kaffekedjan medvetet med musik och började även sälja cd-skivor.

Sven-Olof Daunfeldt har gått igenom 37 vetenskapliga studier som visar att musik påverkar kundernas beteende. Här finns en undersökning i en butik som säljer hemelektronik. I fyra dagar under mitten av december jämfördes hur hög försäljningen var när musik spelades med när det var tyst. Resultatet visar att kunderna stannade åtta minuter längre i butiken när musik spelades och att försäljningen steg från 1 169 kronor till 2 079 kronor, en ökning med 78 procent.

Ett annat experiment på en restaurant i Sydney jämförde betalningsviljan bland gästerna beroende på vilken typ av musik som spelades eller om det inte spelades någon musik alls. På den här restaurangen visade sig jazz ge den bästa betalningsviljan och ingen musik alls den sämsta.

Vilken typ av musik som ger mest klirr i kassan beror på vilken kundgrupp som etablissemanget riktar sig till. Olika musikstilar lockar olika typer av människor och ger olika associationer. Ett experiment i en vinbutik visade till exempel att kunderna köpte dyrare viner när det spelades klassisk musik, förmodligen därför att den typen av musik signalerar något som är mer sofistikerat.

Inte bara musikstilen är viktig. Också tempot spelar en roll. En studie i en dagligvarubutik i USA visar att kunderna stannade 19 sekunder längre när musiken höll ett långsamt tempo. Sven-Olof Daunfeldt ger också exempel på en finare restaurang där gästerna stannade vid bordet 11 minuter längre och handlade mer att dricka när musiken spelades i ett långsamt tempo. Handlar det däremot om en bar är det mer lönsamt för ägarna att ha musik som dundrar på i ett snabbt tempo. Då dricker besökarna snabbare och mer.

En annan slutsats som Sven-Olof Daunfeldt tycker att handlarna skulle kunna tänka på mer i jultider är kombinationen doft och ljud. Exempelvis visar det sig i en forskningsstudie att när lavendel, som anses vara en lugnande doft, kombinerades med lugn musik fick kunderna en bättre upplevelse. Även doften grape, som betraktas som uppiggande, tillsammans med snabb musik uppskattades av kunderna. Sämst resultat fick kombinationen ingen doft och ingen musik.

– Att matcha julmusik med dofter som hör julen till ökar försäljningen har det visat sig, säger Sven-Olof Daunfeldt.

Samtidigt kan den julmusik som snurrar varje jul i många butiker vara ett arbetsplatsproblem för personalen. Spotify har fått förfrågningar om nya listor från personal som är utled på att höra "Absolute Christmas" dagarna i ända.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.