Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Rederiet bakom italienska kryssningsolyckan tar svensk hjälp

Det italienska kryssningsfartyget töms på bränsle i februari.
Det italienska kryssningsfartyget töms på bränsle i februari. Foto: Giorgio Fanciulli/AP
När kryssningsfartyget Costa Concordia gick på grund utanför Italiens kust i januari fick det ödesdigra konsekvenser. Nu vill det amerikanska rederiet Carnival Corporation ta svensk hjälp för att undvika framtida haverier. Det skriver Dagens Industri.

Alla minns säkert scenerna från det enorma, kantrade kryssningsfartyget Costa Concordia som under några dygn fladdrade förbi på världens alla tv-skärmar. Kaptenens felnavigering kostade minst 30 människor livet.

Sjöfartsverket, försvarskoncernen Saab och Chalmers Tekniska högskola driver gemensamt ett stort internationellt projekt vid  namn Monalisa som har som mål att förbättra dagens sjötrafikledningssystem och undvika framtida olyckor. Projektet, som har en budget på 200 miljoner kronor, finansieras med EU-medel.

Det amerikanska rederiet Carnival Corporation som i sin tur äger det italienska Costa Crocieres, har kontaktat Sjöfartsverket för att delta i projektet. Rederiet ställer ett stort antal fartyg till förfogande för att testa det nya systemet i stor skala, enligt DI.

Intresset för projektet har ökat dramatiskt sedan den italienska kryssningskatastrofen. Flera länders myndigheter, däribland det italienska, har vänt sig till Sjöfartsverket för att samarbeta.

Uppmärksamheten kring projektet underlättar Sjöfartsmyndighetens möjligheter att etablera en ny internationell standard för trafikledning till havs. Försvars-Saabs deltar i projektet genom försäljningen av system för övervakning av sjötrafik.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.