Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Buss och taxi ska lindra effekter av flygkonkurs

Buss och taxi i stället för flyg. Det är Trafikverkets lösning för trafiken till och från Gällivare och Arvidsjaur fram till mitten av september. För tre andra orter hoppas verket att flyget ska komma tillbaka tidigare.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth är ”ytterst irriterad” på Nextjets ledning. 

EU:s upphandlingsregler ställer till det för Trafikverket som ska upphandla flygtrafiken till de orter där Nextjet flög med så kallad trafikplikt.

Trafikplikt innebär att staten betalar för att flygbolag ska flyga till orter som annars inte skulle ha någon annan kollektivtrafik.

För Vilhelmina, Hemavan och Lycksele betyder det att Trafikverket kan utnyttja en nödklausul i EU:s regelverk för upphandling och helt enkelt dela ut linjerna till ett flygbolag.

– Vi hoppas att att få igång flygtrafiken väldigt snabbt, sade Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon på en presskonferens på fredagen.

Trafikverket har också hävt det avtal verket har haft med Nextjets konkursbo, för att underlätta en snabb handläggning.

Konkursförvaltaren har sagt att han kunde tänka sig att konkursboet kunde driva trafiken under en tid. Varför gör ni inte det?

– Det hade handlat om att driva trafiken under någon månad. Det är ingen lösning, svarar Erixon.

Nextjets konkursförvaltare Lars-Henrik Andersson vänder sig mot Erixons uttalande. 

– Det finns ingen sådan bortre gräns, säger han.

– Vi arbetar fortfarande med att undersöka möjligheterna att driva bolaget vidare, tillägger han.

Erixon påpekar också att trafiken inte fungerat väl. Nextjet har till och med drabbats av vite för att bolaget inte kunde leva upp till kraven. Arbetet med att hitta nya flygbolag har redan inletts.

För Arvidsjaur och Gällivare innebär konkursen att flygen inte kan lyfta förrän den 15 september. Orterna omfattas visserligen av trafikplikt, men Nextjet valde att försöka driva linjerna på kommersiell basis. Det i sin tur betyder att nödlösningen inte kan användas i deras fall och upphandlingen måste ske efter regelverket och det tar tid.

Under tiden ska resenärer som annars hade tagit flyget erbjudas buss eller taxi till en annan flygplats - avgiftsfritt.

– Det är ingen ersättning, men det kan lindra effekterna, tror Erixon.

Nextjet har haft problem en längre tid. Bolaget fick sitt tillstånd indraget i höstas och återfick det först sedan ägarna skjutit till mer kapital.

Lena Erixon säger också att det funnits ”tendenser” till att bolag har lagt bud som varit för låga för att de på sikt ska kunna klara av att hålla kraven.

– Vi hoppas att de lägger realistiska bud nu, säger Erixon.

När Nextjet gick i konkurs var den enda information som nådde kunder och allmänhet ett kortfattat pressmeddelande. Bolaget stängde sin sajt och sin kundtjänst och ingen i ledningen har uttalat sig sedan dess.

– Som alla säkert förstår är jag ytterst irriterad på deras agerande, säger Tomas Eneroth.

– Jag tycker inte att det är ansvarsfullt. Det är inte tillfredsställande när aktörer beter sig  det här sättet, tillägger han.

Tomas Eneroth har satt igång en flygplatsöversyn där också trafikplikten ingår och som ska bli klar i höst. Han tycker också att att sättet som upphandlingarna sker på måste förändras.

– Vi måste hitta en annan ordning när det gäller trafikplikten som inte bara premierar det lägsta budet utan hållbarheten i det erbjudande man faktiskt ger, säger han.

– Men det viktiga nu är att vi agerar snabbt för att lösa den akuta situationen.

Infrastrukturministern kommer också att försöka få en ändring av EU:s regelverk så att det ska kunna gå att få upp flygplanen i luften snabbare, även för Arvidsjaur och Gällivare. 

Men Gällivares kommunalråd Lars Alrikson (M) är inte glad över beskedet från Trafikverket och regeringen. Han menar att nödlösningen borde ha kunnat gälla även för Gällivare och Arvidsjaur.

– Detta var inte alls vad vi hade förväntat oss och det kommer ställa till en hel del bekymmer för både samhället och våra stora producenter. Det försvårar avsevärt för oss, säger han till nyhetsbyrån TT.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.