Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Regeringen skärper kraven på SJ: Fler tåg i hela landet

Mikael Damberg och Isabella Lövin.
Mikael Damberg och Isabella Lövin. Foto: Carl Bredberg

Regeringen höjer kraven på SJ. I nya instruktioner till bolaget framhåller regeringen att SJ ska bidra till att hela landet har tillgång till tågtrafik.

– I grunden är det bra. Vi vill köra mer tåg, säger SJ:s ordförande Jan Sundling.

Fortfarande har SJ brister när det gäller punktligheten för tågen. Men på det finansiella planet har bolaget lyft sig. I år kommer SJ att dela ut nästan 270 miljoner kronor till sin aktieägare, svenska staten.

– Det går bra ekonomiskt för SJ och bolaget ska göra stora investeringar de närmaste sex åren. Det är helt nödvändigt för att flytta över trafikanter och för att behålla dagens trafikanter så att vi når klimatmålen, säger miljöminister Isabella Lövin (MP).

I ett led för att öka tågresandet ytterligare ändrar regeringen SJ:s bolagsordning till att ”inom ramen för affärsmässighet, bidra till att uppfylla de transportpolitiska målen och därmed en långsiktigt hållbar transportförsörjning i hela landet”.

– Nyckelorden är ”långsiktigt” samt ”i hela landet”, förtydligar Isabella Lövin.

Regeringen ställer fortfarande samma vinstkrav på SJ. Bolagets avkastning på operativt kapital ska vara minst 7 procent, vilket man klarat med råge i flera år.

SJ:s ordförande Jan Sundling anser att den ändrade bolagsordningen i grunden är bra.

– Vi får ett tydligare uppdrag från regeringen. SJ vill naturligtvis inget hellre än att köra mer tåg och transportera fler människor, säger han.

Men han påpekar att det finns två viktiga förutsättningar för att trafiken ska kunna öka: det måste finnas spår och det måste vara relevant att köra tågen.

– Vi bedriver en kommersiell verksamhet, så det måste vara affärs­mässigt, säger Jan Sundling.

Regeringens nya krav tror Jan Sundling kommer att påverka hur SJ tänker om sig självt.

– Jag är helt övertygad om att det blir mer fokus och ansträngningar på att köra mer tåg på distanser och sträckor som vi kanske inte vid en första anblick skulle tro på.

Han tror också att omvärldens förväntningar ökar på bolaget.

– Det är ett politiskt beslut som gör att vi får ett annat tryck på oss. Kommuner, landsting, näringsliv runt om i landet och andra kunder kommer att ha andra förväntningar. Det genererar naturligtvis aktiviteter hos SJ när vi ska försöka svara upp mot de förväntningarna på bästa sätt.

Kommer SJ köra linjer som inte finns i dag?

– Ja, och det kommer att bli en annan ambitionsnivå och ett annat samarbete med Trafikverket, näringsliv, kommuner och landsting. Men det räcker inte med att säga att man vill ha mer tåg, man måste åka tåg också. Där kommer vi att se ett annat samspel framöver, tror Jan Sundling.

Men en förklaring till SJ:s bättre lönsamhet är väl att ni slutat köra på olönsamma sträckor?

– Ja, men det är i det lilla. Det viktiga är att vi numera arbetar på ett annat sätt. Förut såg vi på SJ:s lönsamhet totalt sett, i dag tittar vi på varje enskild linje. När det finns medarbetare som har ansvar för en viss linje vänder man in och ut på den verksamheten för att se om det finns förutsättningar att köra.

Jan Sundling säger att det är främs­ta förklaringen till att en rad linjer som tidigare var tveksamma nu är lönsamma och nämner nattrafiken från Malmö och norrut som ett exempel.

När SJ lade ned en del av trafiken i Jämtland beslutade staten att upphandla den för att gynna pendlare och turistnäring. Regeringen planerar att investera nästan 150 miljoner kronor i nattågstrafiken till Jämtland 2018–2020.

Miljöminister Isabella Lövin och näringsminister Mikael Damberg (S) öppnar för att det kan komma fler sådana upphandlingar.

– Vi vill se en fungerande och modern tågtrafik i hela landet. I de fall där linjer inte är lönsamma kan regeringen gå in och göra specifika upphandlingar, säger Isabella Lövin.

Hon framhåller att trafik måste flytta över från däck till räls om Sverige ska klara att nå klimatmålen.

Jan Sundling kommer att lämna uppdraget som styrelseordförande för SJ vid stämman i vår. Styrelsekollegan Siv Svensson är föreslagen som ny ordförande. Sundling ska i stället bli ordförande för Green Cargo.

Läs även: Peter Wolodarski: Schweiz räknar tågen i sekunder, Sverige slarvar med minuter 

SJ och Green Cargo

SJ har gått med vinst i flera år. Med årets utdelning har bolaget senaste åren lämnat drygt 700 miljoner kronor till statskassan.

Green Cargo har gått med minus i flera år. För 2017 blev förlusten 105 miljoner kronor. Bolaget har inte lämnat någon utdelning senaste tre åren.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.