Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

”Reglerna för smygreklam i sociala medier måste bli tydligare”

Skärmdump på omstridd annons från förundersökningen.
Skärmdump på omstridd annons från förundersökningen.

Smygreklam i sociala medier är ett växande problem som behöver regleras. Det menar reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig. Hon välkomnar de utredningsförslag som lämnades över till regeringen på fredagen.

Snart kommer också en dom som gäller den kända bloggaren "Kissie". Hon misstänks för smygannonsering på Instagram och domen väntas bli vägledande.

Skolorna måste bli bättre på att lära barn och unga att känna igen dold reklam på internet. 

Det är ett av flera förslag i den utredning om den nya tidens reklam och marknadsföring som lämnades över till regeringen och som presenterades på DN Debatt på fredagen.

– Det är bra att det här kommer in i läroplanen. Eftersom användandet av sociala medier går ned i åldrarna. Den här reklamen når allt fler, säger reklamombudsman Elisabeth Trotzig till DN.

Just för att det är en utveckling som inte går att stoppa, behöver barn och unga redan i skolan diskutera och lära sig vad som gäller, menar hon.

Många unga säger att de mycket väl förstår vad som är reklam och inte. Men sedan visar det sig ofta att de ändå inte har förstått innebörden.

– Ofta säger de att ”ja ja, den här influencern skulle inte säga det här om den här varan om den inte tyckte att den var bra”.

– Men jo, faktiskt, de har ofta fått betalt för att säga vissa saker, säger Elisabeth Trotzig. 

Därför är det viktigt att klargöra vad det är som gäller för den som vill göra reklam för en produkt på nätet, menar hon.

I slutet av januari kommer också en dom som väntas bli vägledande. 

Det är Patent- och marknadsdomstolen som ska besluta om bloggaren Alexandra ”Kissie” Nilsson och nätverket Tourn Media har gjort sig skyldiga till dold marknadsföring.

I ett blogg- och Instagraminlägg gör hon reklam för företaget Pantaluren som är ett mobilåtervinningsföretag. 

Det är första gången som en influencer ställs inför rätta för inlägg som har gjorts i sociala medier.

Det framgår inte tillräckligt tydligt att det rör sig om reklam, enligt Konsumentombudsmannen, som lutar sig på marknadsföringslagen.

Någon skärpning av lagen behövs inte, enligt den utredning som lämnades till regeringen på fredagen.

Inte heller Konsumentombudsmannen och Reklamombudsmannen anser att det behövs någon sådan eftersom det redan finns regler i marknadsföringslagen som kan tillämpas.

Enligt Gunnar Wikström, som är processråd vid Konsumentombudsmannen, är det redan utrett att inlägget gör reklam för företaget Pantamera. 

– Det är inte den frågan som behöver utredas här. Målet handlar om hur tydligt man måste vara för att markera att det är reklam för konsumenten, säger Gunnar Wikström. 

Eftersom ett liknande mål inte har prövats tidigare så måste en högre instans fälla avgörandet för att domen ska bli prejudicerande.

Därför kommer domen från Patent- och marknadsdomstolen med största sannolikhet att överklagas till Patent- och marknadsöverdomstolen, enligt Gunnar Wikström. 

DN har tidigare skrivit att Reklamombudsmannen, som är Näringslivets självreglerande instans, har fällt influencers för smygreklam i social medier. 

Bland dem finns Amanda Schulman och Isabella Löwengrip som har använt sina konton på ett sätt som bryter mot reglerna.

De fälldes för bristande reklamidentifiering enligt Internationella Handelskammarens regler. Men de har inte fällts enligt marknadsföringslagen.

De fick heller någon påföljd i form av vite. Det är något som en fällande dom från Patent- och marknadsdomstolen kan leda till.

Fakta.Utredningen

På fredagen fick regeringen betänkandet "Ett reklamlandskap i förändring – konsumentskydd och tillsyn i en digitaliserad värld". Betänkandet föreslår bland annat:

Undervisningen i konsumentkunskap ska utökas. Föräldrar och skola ska vägleda unga i det nya reklamlandskapet.

En bestämmelse förs i marknadsföringslagen om att reklam riktad mot barn och unga ska visa särskild hänsyn till barns "bristande erfarenhet och naturliga godtrogenhet".

Konsumentverket får i uppgift att ta fram tydliga riktlinjer för reklammärkning.

Företag som bryter mot marknadsföringslagen ska inte kunna avsäga sig ansvar med att säga att de enbart tillhandahåller en teknisk plattform.

 

Fakta.Domen i Patent- och marknadsdomstolen

Alexandra ”Kissie” Nilsson och nätverket Tourn Media har dragits inför rätta för misstänkt smygreklam.

31 januari väntas domen från Patent- och marknadsdomstolen som hör till Stockholms tingsrätt.

Den väntas att bli vägledande för hur tydliga olika influencers och bloggare måste vara när de gör reklam för en produkt i sociala medier.

I ett blogg- och Instagraminlägg gör hon reklam för företaget Pantaluren som är ett mobilåtervinningsföretag. 

Hon skriver ett inlägg om att hon tycket att det är en bra tjänst, och hon håller i en mobiltelefon.

Domen kommer sannolikt att överklagas till Patent- och marknadsöverdomstolen.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.