Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2023-06-03 09:31

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/reglerna-for-smygreklam-i-sociala-medier-maste-bli-tydligare/

EKONOMI

”Reglerna för smygreklam i sociala medier måste bli tydligare”

Skärmdump på omstridd annons från förundersökningen.

Smygreklam i sociala medier är ett växande problem som behöver regleras. Det menar reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig. Hon välkomnar de utredningsförslag som lämnades över till regeringen på fredagen.

Snart kommer också en dom som gäller den kända bloggaren "Kissie". Hon misstänks för smygannonsering på Instagram och domen väntas bli vägledande.

DIGITAL PRENUMERATION

Passa på!

Läs gratis hela sommaren.

Alla artiklar gratis fram till 31 augusti, sen för halva priset i ett helt år (endast 75 kr/mån). Därefter ord. pris 149 kr/mån. Ingen bindningstid. Säg upp enkelt online.

Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.