Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-05-18 01:17

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/rekordar-for-svenska-leovegas-nar-fysiska-kasinon-stangde/

EKONOMI

Rekordår för svenska Leovegas när fysiska kasinon stängde

”Synen på spel skiljer sig åt mellan olika länder”, säger Leovegas vd Gustaf Hagman.
”Synen på spel skiljer sig åt mellan olika länder”, säger Leovegas vd Gustaf Hagman. Foto: Amir Nabizadeh

När de fysiska mötesplatserna för spelande stängdes blev det svenska spelföretaget Leovegas onlinekasinon en tillflyktsort för spelsugna. Det gjorde fjolåret ett rekordår med intäkter på nästan 4 miljarder kronor.
Nu vill vd:n att Leovegas spel ska ses som vilken underhållning som helst.

Men många tvekar inför spelbolagets nya giv.

– Vi har precis som många andra digitala bolag tagit ett kliv framåt, säger Leovegas vd och medgrundare Gustaf Hagman.

Pandemin har fått företag som redan låg före inom digitaliseringen att blomstra. Det gäller även spelandet.

– I till exempel Italien har man stängt ner de landbaserade kasinona, och då har mycket av det spelandet flyttats till online, säger han.

Det har bidragit till att Italien blivit en av Leovegas fem största marknader. Sammanlagt landade intäkterna på 387.464.000 euro, motsvarande drygt 3,9 miljarder kronor, förra året, som därmed blev ett rekordår.

Leovegas grundades 2011 av Gustaf Hagman och Robin Ramm-Ericson. Redan från start har inriktningen varit onlinespel, framför allt sådana som ska passa för mobilen. I dag har företagsgruppen nästan 900 anställda från Stockholm, Västerås och Växjö till Italien, Storbritannien och Malta. De har blivit en global jätte inom onlinespelbranschen, där de successivt köpt upp andra varumärken för att bli bredare. Målet är enligt vd:n att bli mer som underhållning.

– Konkurrenterna för oss är inte längre andra spelbolag utan vi konkurrerar mer om tid, till exempel med Netflix, Facebook, Tiktok. Allt möjligt som folk håller på med, säger Gustaf Hagman och fortsätter:

– Synen på spel skiljer sig åt mellan olika länder. I till exempel USA är kasino- och sportspelssektorn en del av underhållningssegmentet, medan man i de nordiska länderna ser det mer som spel.

Tio år efter grundadet har Leovegas breddat sina varumärken och blivit en jätte inom spelindustrin. Nu vill vd:n att spelande ska ses som vilken underhållning som helst.
Tio år efter grundadet har Leovegas breddat sina varumärken och blivit en jätte inom spelindustrin. Nu vill vd:n att spelande ska ses som vilken underhållning som helst. Foto: Amir Nabizadeh

Och att dra gränsen mellan Leovegas spel och andra typer av mobilspel är inte enkelt. Gustaf Hagman säger att många blev storspelare av mobilspelet Candy Crush också, och det finns studier som visar att dataspelande kan vara en riskfaktor för problemspelande om pengar. Dataspelsbranschen lockar till fler köp i sina spel, påpekar han.

Men branschorganisationen Dataspelsbranschen, som organiserar aktörer inom dataspel, drar en skarp gräns.

– Spel där man kan vinna pengar kan inte vara med hos oss. Vi försöker vara tydliga med den gränsen. Det är olika förutsättning och även en fråga om identitet, där vi ser oss som ren underhållning, säger Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen:

– Jag skulle vilja säga att det är olika branscher, deras stora frågor handlar till exempel om reglering och statligt monopol som inte är relevant för våra företag, påpekar Per Strömbäck.

Leovegas vd framhåller att snittkunden spelar för allt mindre i månaden, för tillfället för 650 kronor i månaden. Han jämför siffran med kostnaden för abonnemang på Spotify, C-more eller Telias sportpaket.

– Det kanske är att dra det lite långt, men det jag försöker säga är att vi tävlar med entertainmentplånboken.

Det är också delvis därför företaget har ett flertal olika varumärken, som ska tilltala olika grupper. Märket Gogo Casino ska locka yngre genom att vara snabbare. Märket Livecasino ska locka de som tycker om roulette. Och Pink Casino ska attrahera fler kvinnor, med annan marknadsföring och färgpalett.

– Det brukar vara runt en tredjedel kvinnor och två tredjedelar män på kasino, men på Pink är det fler kvinnor som spelar, säger Gustaf Hagman.

Varumärket finns visserligen inte i Sverige, men organisationen Spelfriheten, som vänder sig till spelberoende, noterade tidigare i år att den problemgrupp som ökat mest är kvinnor mellan 25 och 40 år som tidigare inte haft en relation till spel, men som nu hittat till nätkasinon.

Gustaf Hagman tycker att det finns både för- och nackdelar med huvudkontor i Stockholm. Det
Gustaf Hagman tycker att det finns både för- och nackdelar med huvudkontor i Stockholm. Det Foto: Amir Nabizadeh

Gustaf Hagman pekar på systemet Leo Safeplay, som övervakar och analyserar kunders beteenden för att förutse risken att de utvecklar ett problematiskt spelande.

– Av de kunder vi tar kontakt med i vårt system så ändrar faktiskt nio av tio sitt spelmönster. Så det är verkligen på väg åt rätt riktning där. Det är väldigt viktigt för oss och hela tiden nära hjärtat att folk inte spelar bort för mycket eller över sin förmåga.

När Leovegas drog igång verksamheten 2012 var det inte tillåtet för kommersiella företag att bedriva spel i Sverige. Företagets strategi har varit att ge sig in på marknader som antingen är lokalt reglerade eller som kommer regleras i närtid. De vill vara med och driva utvecklingen, säger Gustaf Hagman och nämner Kanada där företagets företrädare är delaktiga i diskussionen om hur regleringen ska se ut genom sitt deltagande i Ontario gaming board.

– Det var lite som Stenbeck gjorde på sin tid, när han startade TV3, reklam-tv från utlandet innan det var reglerat, säger Gustaf Hagman.

Förra året spelade drygt hälften av svenskarna om pengar. Den svenska spelmarknaden omsatte totalt sett 27,3 miljarder kronor, enligt en rapport från Statskontoret. Förutsättningarna för det här året och det kommande är goda, enligt Leovegas vd.

– Vi har två bra sportår framför oss med EM och OS, och nästa år är det VM. Det är väldigt mycket som händer på sportsidan under de närmsta två åren, så vår tajming av köpet av Expekt är perfekt, skulle jag säga.

I ett flertal artiklar har DN berättat om Sveriges nya framgångsföretag, som alla har beröringspunkter med techbranschen. Det gäller även Leovegas.

Gustaf Hagman ser både för- och nackdelar med ett huvudkontor i Stockholm. Utmaningen är den stora konkurrensen om duktiga utvecklare. Bara några hundra meter från speljättens kontor ligger andra framgångsrika företag som Spotify, Klarna, Truecaller och Facebook.

– Men fördelen är att det finns jäkligt duktiga människor i Stockholm. Vi har en hög techmognad och produktmognad och kunskap om internet. Det bara är så, det är ett jäkla driv i den här staden.

Kort efter att den här artikeln publicerades meddelade Spelinspektionen att Leovegas får en varning och sanktionsavgift på två miljoner kronor för brister i arbetet mot penningtvätt och finansiering av terrorism.

Enligt penningtvättslagen ska spelbolag med licens i Sverige bland annat ta reda på tillräckligt mycket information om kunderna för att kunna hindra att verksamheten används i ett sådant syfte.

Leovegas kommunikationschef Daniel Valiollahi hänvisar till att spelinspektionen granskat rutiner som fanns på plats 2019, och att det då fanns en stor osäkerhet om hur regelverket skulle tolkas, som delvis inte är utredd.

– Vi avser att överklaga beslutet och ett av skälen är för att få mer vägledning om hur lagen ska tolkas. Och det är någonting som jag tror att hela spelbranschen skulle uppskatta, säger Daniel Valiollahi.

Men det låter ganska hårt att man inte har tillräcklig koll så att det kan förekomma penningtvätt och finansiering av terrorism. Finns det inte någon självkritik?

– Låt mig vara väldigt tydlig med att Spelinspektionen inte har påvisat något som helst fall av penningtvätt eller finansiering av terrorism, utan det de har tittat på är vilka rutiner man har på plats. Jag tycker det är viktigt att särskilja.

Ämnen i artikeln

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt