Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Rekordmånga anmäler otrohetssajt

Mängder av svenskar rasar och gör anmälningar till Reklamombudsmannen. Andra loggar in, lockade av budskapet: Gör livet levande, ha en affär. Otrohetssajten Victoria Milan berör och upprör. Dessutom — fler är på gång till Sverige.

Gunilla Welander på Reklamombudsmannen, näringslivets eget organ för god marknadsföringssed, gör en snabb sammanräkning och konstaterar:

– I går kom tio stycken på två timmar. Nu är det totalt 90 stycken, vilket är nytt rekord i antalet anmälningar för oss, säger hon.

Det förra rekordet - 37 stycken - hade Comviq men när otrohetssajten Victoria Milan nu lanseras i busskurer, tunnelbanan och i tv-reklam sprängs alla gränser.

Sajten har funnits i Sverige sedan oktober 2010 men uppmärksamheten har ökat radikalt sedan kampanjen drog i gång tidigare i veckan.

– Hittills har vi medlemstal och intäkter som ligger över förväntan. Det visar att konceptet fungerar och att det finns stor marknad för detta, säger grundaren och vd:n, Sigurd Vedal till Dagens Industri.

För en månadsavgift på ett par hundra kronor kan gifta män och kvinnor skaffa sig ett konto och hitta en tillfällig partner. I ena hörnet av hemsidan finns också en panikknapp. Med den går det att snabbt förflyttas till en annan — mera oskyldig — sajt.

– Jag förstår att folk reagerar. Men vi lanserar en tjänst för ett beteende som redan finns. Vår tjänst blir ett alternativ till skilsmässa, hävdar Vedal.

Men hans sajt är en liten aktör på otrohetsmarknaden. Om ett par månader ska kanadensiska Ashley Madison lanseras i Sverige. Noel Biderman grundade den 2002 under parollen Livet är kort, ha en affär. Nu har man över åtta miljoner medlemmar runtom i världen. Biderman — själv lyckligt gift — har sagt i en intervju med The Times att "det skulle krävas mer än 100 miljoner dollar för att jag ska sälja". Däremot finns den inte i Frankrike, "De behöver inte mig, de har redan affärer".

I väntan på Ashley Madison fortsätter också kritiken att strömma in till Reklamombudsmannen. Strax innan den knappt tio minuter långa intervjun med Gunilla Welander, är över, säger hon:

–  ...vänta, nu kom det precis in en anmälan till så nu är det 91 stycken.

Fakta: Reklamombudsmannen

* Reklamombudsmannen (RO) är instiftad av näringslivet och tar emot anmälningar mot reklam från allmänheten.

* Anmälan ska vara skriftlig, undertecknad av anmälaren och innehålla en motivering om varför marknadsföringsåtgärden strider mot god marknadsföringsetik.

* Reklamombudsmannen prövar sedan om reklamen följer eller inte följer god marknadsföringsetik.

* Innan RO eller dess opinionsnämnd fattar ett fällande beslut ska annonsören få tillfälle att yttra sig över anmälan.

* Anmälare och annonsör ska underrättas om RO:s eller opinionsnämndens beslut, som därefter publiceras på RO:s webbplats.

 

Källa: Reklamombudsmannen.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.