Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Rekordtrafik genom Nordostpassagen

Isbrytare.
Isbrytare. Foto: Vladimir Chistyakov/Scanpix

Fler och fler fartyg tar sjövägen norr om Asien och Europa i stället för att runda Afrika eller åka genom Suezkanalen.

För tre år sedan färdades fyra fartyg över Norra Ishavet, alltså genom Nordostpassagen som sträcker sig norr om Asien och Europa mellan Stilla havet och Atlanten. Förra året ökade den siffran till 46 fartyg, skriver Affärsvärlden.

I år har 270 fartyg fått tillstånd från ryska myndigheter att resa den sträckan, enligt nyhetssajten Barents Observer. Under augusti och fram till mitten av september väntas isutbredningen vara som minst och då kommer också trafiken att vara som tätast. Däremot är det inte säkert att alla av 270 fartygen kommer att utnyttja sina tillstånd i år.

– Uppgifterna från ryska myndigheter är troligen korrekta, men sedan vet man ju aldrig hur många av dessa fartyg som verkligen seglar den här vägen, säger Sigurd Enge på miljöorganisationen Bellona till Affärsvärlden.

Sjövägen över Norra Ishavet mellan Rotterdam i Nederländerna till Kobe i Japan tar 23 dagar medan en resa via Suezkanalen med samma start och mål tar 33 dagar. Men trots att det går snabbare så tror man inte att Nordostpassagen på allvar kan konkurrera med de sydligare rutterna. Bland annat då för att kostnader för isbrytare och avgifter för trafik kan komma att höjas.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.