Rekordutbetalningar efter tågförseningar hos SJ - DN.SE
Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Rekordutbetalningar efter tågförseningar hos SJ

Drygt 100.000 resenärer kräver ersättning av SJ för tågförseningar.
Drygt 100.000 resenärer kräver ersättning av SJ för tågförseningar. Foto: Henrik Isaksson/IBL Bildbyrå

Drygt 100.000 resenärer kräver ersättning av SJ för tågförseningar. Bara fram till och med juni har SJ redan betalat ut nästan 22 miljoner kronor. Det är den högsta summan sedan 2012. 

Sommarens extremväder har medfört att kraven på ersättningar har ökat kraftigt. När det gäller juli 2018 finns det inga siffror sammanställda ännu, men de väntas också slå rekord.

I juni hade SJ fått in 52.500 ärenden, jämfört med 37.500 i juni förra året - en ökning med 40 procent. Totalt under andra kvartalet har 105.000 ärenden kommit in. 

– Ökningen över tid kan vi inte förklara men skillnaden från förra året beror på att vi har haft ett besvärligt väder i vinter och sommar, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ. 

Förutom vädret förklarar Tobbe Lundell ökningen med den ändrade EU–lagstiftningen som infördes 2016 och problem med infrastrukturen, som elfel, signalfel och solkurvor. 85 procent av alla förseningar orsakas av annan part än SJ eller andra tågoperatörer, eller är följdförseningar, uppger SJ.

– Vi har ett ansvar gentemot våra resenärer och det här påverkar vårt resultat negativt, säger Tobbe Lundell.

Samtidigt pågår ett intensivt branschgemensamt arbete mellan operatörer och Trafikverket arbete för att lösa problemen.

– Vi har ett kunskapsutbyte för att få förståelse för varandras arbete. Alla har sina  utmaningar. Nyckeln till lösningen är samverkan.

Rapporter om störningar i tågtrafiken med förseningar och inställda tåg kommer nästan dagligen, vilket har fått många att välja andra färdsätt. 

Hur ser SJ på det sjunkande förtroendet hos resenärerna?

– Vi ser väldigt allvarligt på det och har stora utmaningar att återupprätta förtroendet. Vi har full förståelse att våra resenärer blir tveksamma och undrar om det är hållbart att resa med tåg. Men jag vill vara tydlig med att våra tåg inte är byggda för att klara den enorma värmen och torkan under så lång tid. 

– Det kanske låter futtigt att skylla på vädret, men man måste se hur det har sett ut och det märks inte bara på tågtrafiken utan även på annat, säger Tobbe Lundell.

Det minskade förtroendet avspeglas dock inte i resandet. Under kvartal två i år gick antalet resande upp – samtidigt som intäkterna sjönk. 

– Vi tvingades återbetala mer för det var så mycket störningar. Men det är positivt att flera vill resa med oss, säger Tobbe Lundell.

Detta gäller vid förseningar

För tåg som kör 150 km eller längre:

Vid 60 minuters försening eller mer ersätter SJ 25 procent av biljettpriset

Vid 120 minuters försening eller mer ersätter SJ 50 procent av biljettpriset

Om förseningen beräknas bli längre än 60 minuter har du rätt att få viss förtäring och logi vid behov. 

 

För tåg som kör kortare sträcka än 150 km:

Vid 20 minuters försening ersätter SJ 50 procent av biljettpriset

Vid 40 minuters försening ersätter SJ 75 procent av biljettpriset

Vid 60 minuters försening ersätter SJ 100 procent av biljettpriset

Om det finns risk att tåget blir minst 20 minuter sent kan du använda ett annat färdmedel och få ersättning för det. 

Källa: SJ

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.