Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-25 11:15

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/resebolag-far-samtal-fran-oroade-kunder/

Ekonomi

Resebolag får samtal från oroade kunder

Foto: Jeppe Gustafsson/TT

Spridningen av det nya coronaviruset har fått oroade semesterfirare på väg till Asien att höra av sig till resebolagen. Hos de största arrangörerna följer man utvecklingen. 

Sedan den 31 januari är alla flygresor med SAS till och från Shanghai och Peking inställda. Flygbolaget har utlovat återbetalning eller ombokning för drabbade passagerare. Resor till Hongkong har inte påverkats. 

De flesta fall av Coronaviruset har påträffats i Wuhan i Kina men det har även hittats i flera andra länder i Asien, däribland svenskfavoriterna Thailand och Vietnam. I förra veckan påträffades även ett fall i Sverige. Adam Györki, kommunikationschef på TUI, säger att resebolaget reser som vanligt och följer UD:s rekommendationer. 

– Vi förstår om folk är oroliga. Vår uppmaning är att följa utvecklingen, säger Adam Györki. 

Det har även förekommit att kunder vill avboka eller boka om sin resa. Men ännu är det vanliga resevillkoren som gäller. 

– Det har inkommit en del samtal som gäller Thailand. Det är klart att folk vill komma iväg, säger Adam Györki. 

Adam Györki, kommunikationschef på TUI.
Adam Györki, kommunikationschef på TUI. Foto: Tui

Sedan den 26 januari avråder UD från resor till Hubeiprovinsen i centrala Kina, där viruset har sitt ursprung. Svenskar i Kina uppmanas till att anmäla sig till ambassadens svensklista samt följa utvecklingen i landet. Skulle UD ändra sina rekommendationer kan situationen bli annorlunda, enligt Adam Györki. 

Researrangören Apollo har märkt av en mindre minskning av bokningar till Asien , medan bokningar till Medelhavet har ökat. 

– Vi har fått en del samtal från kunder men förhåller oss alltid till UD:s rekommendationer och lokala myndigheter på plats, säger Clara Larsson, pressansvarig på Apollo. 

Clara Larsson, pressansvarig på Apollo.
Clara Larsson, pressansvarig på Apollo.

Även Ving har fått samtal men något högt tryck på telefonerna har det inte varit. 

– Vi har fått frågor från kunder under de här veckorna, några samtal om dagen, men väldigt få avbokningar. Vi kan inte se någon avmattning i antalet bokade resor, säger Charlotte Hallencreutz, informatör på Ving. 

Liksom de konkurrerande reseföretagen följer Ving UD:s rekommendationer. 

– Så länge det inte finns en avrådan till ett visst resmål genomförs resorna precis som vanligt. Då gäller vanliga av- och ombokningsregler, säger Charlotte Hallencreutz. 

Researrangörernas av- och ombokningsregler följer Svenska resebyrå- och arrangörsföreningens (SRF) riktlinjer och kan variera beroende på hur långt före resan bokningen sker, vilka av- och ombokningsskydd som ingår och vilken typ av resa som bokats. Naturkatastrofer och utbrott av sjukdomar på resmålet som skett efter att resan bokats gör resenärer rätt till full ersättning, enligt Konsumentverket. 

 

Charlotte Hallencreutz, informatör på Ving.
Charlotte Hallencreutz, informatör på Ving. Foto: Ving

Läs mer: Planet med evakuerade svenskar har landat på Arlanda 

Läs mer: Nästa pandemi kan vänta runt hörnet och vi vet inte hur allvarlig den blir 

Läs mer: Så påverkas världsekonomin