Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-09 04:00

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/resebranschen-vadjar-om-hjalp-efter-uds-avradan/

Ekonomi

Resebranschen vädjar om hjälp efter UD:s avrådan

Flera researrangörer ställer in sina resor från och med söndag när UD avråder från alla resor från Sverige.

Situationen med strandsatta svenskar är redan ohållbar och staten måste hjälpa till, larmar branschorganisationen.

– Vi ställer in alla resor från och med i morgon. Vi börjar med att hjälpa dem som ligger närmast i tiden och ställer sedan in löpande så länge avrådan gäller, säger Apollos presskontakt Annica Smith.

Även Tui och Ving gör samma bedömning. Ving skriver i ett pressmeddelande:

”Avrådan gäller tills vidare. Det betyder att vi ställer in alla resor till och med den 14 april. Enligt gällande praxis har du som kund med inbokad resa fram till den 14 april rätt att få tillbaka pengarna vid inställd resa eller avboka om UD:s avrådan fortsatt gäller. Vi erbjuder dig naturligtvis även ombokning om du önskar att ändra din resa till ett annat datum.”

Situationen för resebranschen var sedan tidigare fullständigt ohållbar, enligt Didrik von Seth, generalsekreterare i Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen (SRF). Branschorganisationen hade larmat UD och fört en dialog innan avrådan gick ut.

– Det är i dagsläget orimligt att skicka ut fler svenskar till utlandet. Det är så många som är strandsatta ute i olika destinationer, säger von Seth till TT.

– Det här är en sådan exceptionell situation att alla regelverk är satta ur spel. Det här med att flygbolag ska kompensera för flyg som blir inställda, att paketresor inte kan genomföras, och så vidare. Alla eventuella ersättningar måste staten stå för. Inget flygbolag kan stå för detta.

Didrik von Seth säger att det handlar om tiotusentals svenskar som är strandsatta världen över. Många i länder där gränserna stängts, men också hotell och restauranger, så att det finns allt färre platser att ta vägen.

Vad finns det för möjlig lösning?

– Det är en väldigt bra fråga. Vi är researrangörer, vi är resebyråer. Vi har inte förmågan att i sådana här situationer, precis som när det gäller tsunamin, påbörja stora, omfattande evakueringsprojekt. Staten måste gå in. Vi har inte heller de pengarna som krävs för fullständigt häpnadsväckande återbetalningar till resenärer. Vare sig vi eller flygbolagen.

SRF för en dialog med näringsdepartementet och regeringen och kommer på måndag att prata med den nye samordnaren Anders Ferbe, berättar Didrik von Seth. Enligt honom är resebranschen den värst utsatta branschen i viruskrisen.

– Det är ett extremt läge. Jag brukar säga att det är som ett tredje världskrig, men det pågår inte några strider. Effekterna är likadana.

Ämnen i artikeln

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt