Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-21 22:22

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/reseexperter-raknar-med-fler-konkurser-det-ar-for-billigt-att-resa/

Ekonomi

Reseexperter räknar med fler konkurser – ”Det är för billigt att resa”

Foto: Adam Ihse/TT

Ving-ägaren Thomas Cooks konkurs kommer inte som en överraskning för experterna inom resebranschen. 

– Det var inte oväntat. Det blir fler konkurser framöver, säger reseforskaren Stefan Gössling. 

Det stora utbudet av billiga resor har gjort att flygbolagen länge gått på knäna. När Ving-ägaren Thomas Cook nu går i konkurs är det ytterligare ett tecken på att resebranschen fäller sig själva när den väljer att satsa på volym på bekostnad av mycket små marginaler. Det säger professor Stefan Gössling, som forskar inom turism och transport vid Lunds universitet. 

– Det har bara fungerat för att man har pumpat in subventioner till flyget och skapat den överkapacitet som nu blir branschens stora problem. Det är för billigt att resa, säger han. 

Bolagen tjänar alltså mycket lite pengar på varje passagerare och blir därför sårbara för mindre förändringar. 

– Branschen utsätter sig för stor risk i form av ökade oljepriser och att folk bokar mer självständigt, säger Stefan Gössling. 

Forskarna har under lång tid förespråkat färre flygplatser, mindre utbud och därigenom en högre efterfrågan, enligt Stefan Gössling. Det ska leda till att företagen kan tjäna mer på varje passagerare och därigenom bli mindre känsliga. Men att det kommer att bli skillnad nu tror han inte. 

– Branschen är fortfarande inne i volymtillväxtmodellen. Jag kan inte se att det blir någon ändring, säger han och tillägger: 

– Allt detta kan inte fortsätta på samma sätt, säger Stefan Gössling. 

Jacob Pedersen Foto: Sydbank

Även danska Sydbanks aktieanalyschef Jacob Pedersen tror att fler konkurser är att vänta framöver. 

– Många underleverantörer till Thomas Cook får finansiella svårigheter när de förlorar pengar i den här enorma konkursen. Så det är definitivt svåra tider för de mindre aktörerna och underleverantörer. Men å andra sidan kommer direkta konkurrenter förmodligen få det lättare att sälja sina paketresor, säger han. 

Syftar du på TUI? 

– Ja, till exempel. 

Jacob Pedersen säger att det finns fler frågor än svar när det gäller bolagets framtid. 

– Jag är säker på att de ser över alla delar av företaget och försöker sälja av godbitarna inom företaget. Men allt kan hända, säger han. 

Thomas Cook har nämnt att Brexit har varit ett av huvudskälen till bolagets kris. De båda reseexperterna DN har talat med är tveksamma till förklaringen. 

– Företaget har angett Brexit som en svaghet de senaste kvartalen men för mig handlar det om oförmågan att anpassa sig till nya sätt att boka och resa. Däremot har Brexit självklart spelat in, säger Jacob Pedersen. 

– Visst kan man skylla på en himla massa saker men jag tror att branschen själv är skyldig till det här. Det finns en överkapacitet i systemet. Det är läge att vi diskuterar om det ska finnas så många flygplatser. Skulle inte branschen tjäna mer om utbudet var mer begränsat och efterfrågan steg? Det är vad det hela går ut på, säger Stefan Gössling.

Läs även: 

Resejätten Thomas Cook går i konkurs 

Resenärer fick sena besked – ”Helt sinnesjukt dåligt skött” 

Så fungerar resegarantin