Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-05-06 07:00

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/riksdagen-vill-hejda-regeringens-brommaplan/

Ekonomi

Riksdagen vill hejda regeringens Brommaplan

Foto: Magnus Hallgren

En majoritet i riksdagen gör sig redo att hejda regeringens plan att snabbavveckla Bromma flygplats för en flytt till Arlanda.

Men regeringen tänker inte bromsa, enligt infrastrukturministern.

TT Text

– Nu ligger bollen hos regeringen, de har fått en majoritet emot sig, säger Maria Stockhaus, trafikpolitisk talesperson för Moderaterna, efter ett möte i trafikutskottet.

På mötet ställde sig en majoritet bakom att arbeta vidare med ett förslag till utskottsinitiativ om Brommas, och Arlandas, framtid. Förslaget har lagts av M, Kristdemokraterna och Liberalerna.

Det går ut på att rikta en uppmaning till regeringen om att Bromma ska fortsätta vara en modern flygplats. Ett beslut om framtiden kan tas först på sikt, när flyget har återhämtat sig efter pandemin och tillförlitliga prognoser åter finns för flygets utveckling. Förslaget innebär också att regeringen ska uppmanas att ta fram en plan för utveckling och utökning av Arlanda.

Men den ansvarige ministern har inga planer på att avvakta. Avsikten är att avveckla Bromma.

– Det är ingen tvekan om vad regeringen har för avsikt när vi har presenterat att vi vill utreda förutsättningarna för det, sade Eneroth i en interpellationsdebatt bara timmen efter det att trafikutskottet hade beslutat att gå vidare med förslaget för tillkännagivandet.

I en skriftlig kommentar till utskottets inslagna kurs säger Eneroth:

”Regeringen har tillsatt en utredning för att kunna avveckla Bromma och säkra kapaciteten på Arlanda. Utredningen är klar i augusti och jag utgår från att riksdagen har ett intresse av utredningens resultat”.

Han fortsätter:

”Jag tror att det vore bra att samla inrikesflyget på Arlanda och därmed få bättre tillgänglighet för flyg från hela landet till Stockholm.”

Om det blir ett tillkännagivande till regeringen, och hur det då ser ut, kommer att stå klart den 27 maj. Då ska trafikutskottet vara klart med sitt betänkande om luftfartsfrågor.

Men Maria Stockhaus anser att regeringen borde fundera omgående över framtiden för den utredning om avveckling av Bromma och en flytt till Arlanda som infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) tillsatte förra veckan.

– Med tanke på hur majoriteten ser ut kunde man förvänta sig att regeringen drar tillbaka utredningen och säger att vi får avvakta, säger Maria Stockhaus.

Frågan om Bromma är formellt inget beslut som riksdagen avgör. Det beslut regeringen ska ta är att bestämma, tidigast mot slutet av året, om Bromma ska tas bort ur förordningen som listar de tio viktigaste svenska flygplatserna. Swedavia, som driver Bromma, kan först därefter ta beslut om att lägga ned.

Läs även:

Flyganalytiker skeptisk till nedläggning av Bromma

Peter Alestig: Därför är flyget inte en onödig symbolfråga

Ledare: Låt flyget utvecklas när Bromma avvecklas

Ämnen i artikeln

Arlanda
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt