Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-17 00:18

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/riktad-reklam-ska-granskas-hardare-nordiskt-samarbete-mellan-konsumentombudsman/

Ekonomi

Riktad reklam ska granskas hårdare – nordiskt samarbete mellan konsumentombudsmän

Foto: Per Larsson/TT

De nordiska Konsumentombudsmännen kommer att utöka sitt samarbete. Ett av huvudskälen är att man gemensamt vill se över insamlingen av personuppgifter och riktad reklam.

– Det gäller att hänga med i utvecklingen. Vi behöver bli bättre på den här typen av frågor, säger Daniel Karfs, biträdande konsumentombudsman.

Konsumentverket har problem med att granska företag som använder sig av individanpassad reklam. Marknadsföringen bygger på insamlade personuppgifter och ser därför olika ut för varje konsument.

– Det är en utmaning för oss med anpassad reklam som företag riktar mot specifika konsumenter. Vi ska ju göra tillsyn på reklamen, men det är inte så lätt om den ser annorlunda ut för oss än för konsumenten, säger Daniel Karfs.

När myndigheten granskar traditionell marknadsföring ser den likadan ut för alla konsumenter. En reklamfilm på tv är därför lika tillgänglig för Konsumentverket som för den som anmält marknadsföringen. Reklam som baseras på uppgifter som sökhistorik på internet är däremot svårare att komma åt, menar han.

– Vi blir ofta beroende av att konsumenter skickar skärmdumpar eller annan bevisning. Vi själva kan inte återskapa marknadsföringen som konsumenten mött. Då blir konsumenten själva våra ögon och öron där ute.

Utmaningen togs upp i samband med att de nordiska konsumentombudsmännen beslutade att utöka sitt samarbete. Arbetet är fortfarande i startgroparna, men Daniel Karfs hoppas att frukten ska bli nya typer av verktyg för att bedriva tillsyn av reklamen.

– Vi vill skapa en gemensam förståelse för hur till exempel insamlandet av personuppgifter går till och hur vissa typer av annonser riktas. Det vore spännande om vi kunde ta fram egna digitala verktyg som kan hjälpa oss att agera som konsumenter för att få insyn i vilken marknadsföring en konsument möter i dag. 

En annan viktig del i det framtida arbetet är samverkan med dataskyddsmyndigheter. I dag för Konsumentverket dialog med Datainspektionen, men det finns rum för ett tätare samarbete, menar Daniel Karfs.

– Det handlar om att tillsammans komma överens vem som tittar på vad. Till exempel: Är det vi eller Datainspektionen som tittar på villkor när det gäller insamling av personuppgifter? Det får inte finnas en gråzon mitt emellan myndigheterna.

Läs mer: H&M vill veta allt om dig – och 43 miljoner andra