Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-18 21:26

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/risk-for-felaktiga-delar-i-boeing-737-max/

Ekonomi

Risk för felaktiga delar i Boeing 737 Max

Foto: David Ryder/AP

Exemplar av den olycksdrabbade flygplansmodellen Boeing 737 Max kan innehålla felaktiga vingklaffar som måste bytas ut, uppger USA:s luftfartsmyndighet FAA. Samma risk finns för flygplan av modellen 737 NG, enligt FAA.

De felaktiga komponenterna har producerats av en underleverantör. Felen är inte så pass allvarliga att de kan leda till att flygplanet störtar, men kan däremot orsaka skada på flygplanskroppen under flygning. Vingklaffar fälls ut ur vingarna för att ge flygplanet större lyftkraft vid start och landning.

FAA har hittills inte meddelat ett datum för när Boeing 737 Max och NG återigen får trafikera amerikanskt luftrum. Källor uppgav nyligen att FAA kan komma att godkänna flygplanen inom en månad.

I mitten av maj berättade Boeing att utvecklingen av en mjukvaruuppdatering för 737 Max 8 är klar.

Två 737 Max 8-plan var på kort tid var inblandade i två flygkrascher där sammanlagt nästan 350 personer omkom.

Läs mer: Boeings systemändringar gjorde olycksplanen känsliga för störningar 

Ämnen i den här artikeln:

Boeing
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt