Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Risk för höjda matpriser efter årsskiftet på grund av torkan

Foto: Hasse Holmberg / TT

Lönsamhetsproblemen efter sommarens torka kommer allt närmare. Efter årsskiftet väntas många livsmedelsproducenter få det tufft om inte matpriserna höjs mot konsumenten. 

– Dagligvaruhandeln behöver förklara för slutkonsumenten att en prishöjning är nödvändig, säger Carl Eckerdal, chefsekonom på Livsmedelsföretagen. 

Än har inte de svenska livsmedelsproducenterna påverkats av sommartorkan. Det är först efter sex till tolv månader de ordentliga ekonomiska smällarna slår mot företagen som sysslar med förädling av råvaror. Det menar Carl Eckerdal i Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev. 

Han liknar situationen efter torkan med råvarukrisen 2007–2009, då priset på grundprodukter som majs, vete och soja både två- och tredubblades över ett par års tid. 

– Vissa av våra delbranscher var nästan nere för räkning där ett tag. Vad som hände åren efter var att man kämpade sig tillbaka, men inte genom att driva ner råvarukostnaderna igen. Det genom att effektivisera och kapa andra kostnader, som logistik, personal och liknande, säger Carl Eckerdal. 

Råvarukrisen för drygt tio år sedan är den närmsta jämförelsen han hittar, men den haltar något. Den här gången är företagens förutsättningar annorlunda eftersom många av dem redan genomfört många av de tänkbara nedskärningarna efter den förra krisen.  

Det finns alltså inte lika mycket svängrum hos livsmedelsproducenterna längre, menar Carl Eckerdal. 

– Företagen kan inte ta en chock av det här slaget en gång till utan att en del aktörer kommer att få lämna marknaden. Som svensk konsument tror jag man kommer få vara beredd på att priserna ute i butik måste öka för att vi ska kunna svälja torkan, säger han och fortsätter: 

– Företagen har redan skurit ner i det man kan skära ner i. Nu har man kommit så pass långt i effektiviseringsarbetet att det är svårt att göra någonting mer på den fronten. 

”Dagligvaruhandeln är generellt väldigt skeptiska till att släppa igenom ökade priser”, säger Carl Eckerdal, chefsekonom på Livsmedelsföretagen.
”Dagligvaruhandeln är generellt väldigt skeptiska till att släppa igenom ökade priser”, säger Carl Eckerdal, chefsekonom på Livsmedelsföretagen. Foto: Livsmedelsföretagen

I samband med Livsmedelsföretagens konjunkturbrev görs alltid en enkät bland medlemsföretagen. I den har över 80 procent av de tillfrågade företagen svarat att sommarens torka kommer påverka deras inköpskostnader och deras möjlighet att leverera produkter med svenska råvaror. 

Under sommaren och hösten har det larmats om torkans kommande konsekvenser flera gånger och från flera håll. Både LRF och Köttföretagen har sagt att högre köttpriser kommer vara nödvändigt för att bönderna inte ska gå under. 

Men hittills har det inte varit ovanligt många konkurser bland varken livsmedelsproducenter eller lantbrukare, enligt statistik från kreditupplysningsföretaget UC. Inte heller livsmedelspriserna har svängt varken upp eller ner i någon större utsträckning, visar SCB:s konsumentprisindex. 

Det förklarar Carl Eckerdal med att livsmedelskedjan är trög när det kommer till förändringar efter kriser. Utifrån vad han sett tidigare, 2008 till exempel, så har effekterna av den här typen av händelser en fördröjning som kan vara upp till tolv månader. 

– Dels handlar det om att råvaruförråden har funnits fram till nu, dels har livsmedelsproducenterna i många fall bundit sina kostnader i terminer. Det vill säga man har slagit fast vad leveranserna ska kosta på förhand, så deras leverantörer har inte kunnat höja priserna än så länge, säger Carl Eckerdal. 

De hittills blygsamma prisförändringarna tror han beror på dagligvaruhandeln. 

– De är generellt väldigt skeptiska till att släppa igenom ökade priser. Men de kommer att behöva förklara för slutkonsumenten att en prishöjning är nödvändig när effekterna av torkan väl slår till, säger Carl Eckerdal. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.