Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-20 08:49

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/robotarna-tar-over-i-framtidens-fabriker/

Ekonomi

Robotarna tar över i framtidens fabriker

”Skruvmejsel och hammare behövs inte längre, inte öronproppar heller”, säger produktionschefen Ibrahim Dusi, till höger. Foto: Tomas Ohlsson

Automation är megatrenden som sköljer över företag i världen just nu. I Sverige förändrar robotar och digitalisering arbetslivet för tusentals svenskar.

Tekniken kommer att göra det möjligt för kullagerjätten SKF att halvera antalet anställda inom produktionen och driva helt automatiserade fabriker.

I den nya produktionsenheten i Göteborg har arbetsstyrkan minskats med 75 procent.

Rätta artikel

Svenska Kullagerfabrikens toppmoderna digitala produktionsenhet i D-fabriken återfinns på samma område i Gamlestaden i Göteborg som där företaget grundades 1907. Men till och med den framsynte ingenjören Sven Wingquist hade säkert förvånats om han kunnat se hur hans banbrytande uppfinning kring sfäriska kullager tillverkas i dag.

Skillnaden är väsentlig även jämfört med när produktionschefen Ibrahim Dusi började arbeta på SKF 2002.

– Skruvmejsel och hammare behövs inte längre, inte öronproppar heller, säger han leende när han visar oss runt i en av landets mest högteknologiska tillverkningsfabriker.

En förarlös truck, som styrs via sändare i taket, svänger runt hörnet. Den ”skakar hand” digitalt med en robot, som just avslutat arbetet med att montera det härdade och slipade lagret och placerat det på en lastpall. Roboten lägger på ett skyddspapper och skickar en signal till trucken, som sätter gaffeln i pallen och åker med lasten till nästa station. Lagret hamnar i en kartong, redo för att skickas ut till kunden.

Den automatiserade processen ser till att rätt sak hamnar på rätt plats i rätt tid. Allt övervakas av Ibrahim Dusi och hans kollegor, som gått från att vara montörer till systemkontrollanter med mobil och bärbar dator som redskap. Utbildning och kompetenshöjning har varit en del av förändringen.

Ibrahim Dusi och Kent Viitanen på fabriken i Göteborg. Foto: Tomas Ohlsson

Efter en del barnsjukdomar de första veckorna rullar produktionen numer klanderfritt. Dusi ser bara fördelar med nyordningen.

– Kvalitén, spårbarheten, arbetsmiljön, ergonomin, allt är bättre. Och om något går fel stannar hela processen och vi får direkt besked om vad som hänt i mobilen. Det här är ett helt annat arbete i dag, säger han.

Robotarna och truckarna arbetar 24 timmar om dygnet utan krav på fikapaus. Endast några få moment sker manuellt, som verktygsbyten och kvalitetssäkring. Att klistra på etiketter på kartongerna är lite överraskande en funktion som utförs av människan, men Dusi förklarar att även detta kommer att ske automatiskt.

I hela D-fabriken tillverkas 800.000 lager årligen. Den digitala produktionsenheten, som invigdes 2017, är en investering på 190 miljoner kronor och beskrivs av koncernledningen som den industriella revolutionen 4.0. Automatiseringen har gjort att antalet anställda i fabriken kunnat minskas från 130 till dagens drygt 32.

Bakom plexiglas arbetar robotarna för fullt. Foto: Tomas Ohlsson

Enligt Kent Viitanen, tillverkningsansvarig inom SKF-koncernen, som gör oss sällskap på rundvandringen, har de flesta av de nära 100 personer som inte behövdes längre kunnat erbjudas andra jobb inom SKF. Även han ser bara fördelar med automatiseringen och menar att den är en nödvändighet om SKF ska vara konkurrenskraftigt i framtiden och behålla sin världsledande ställning.

– Om vi inte hade gått den här vägen hade vi varit mindre konkurrenskraftiga i dag, men den stora effekten kommer vi att se om några år. Våra konkurrenter arbetar också med det här, men jag tror inte att det är någon som ”sprungit” så långt som vi gjort i vissa av våra flöden, säger Viitanen.

Han håller med om att det ur ett medarbetarperspektiv och arbetsmarknadsmässigt finns en baksida med att färre behövs för att tillverka mer, men menar att fördelarna överväger eftersom företaget ökar sin kapacitet och kan göra mer affärer. Han anser också att produktionen i framtiden i högre grad kommer att kunna ske på hemmaplan.

– Västeuropa är en höglöneregion, men den effekten blir mindre betydelsefull när vi gör den här resan. Om 15 år kommer det inte vara personalkostnader som är avgörande. Världen kommer att vara regional och tillverkningskostnaden kommer att vara densamma som den är till exempel i Kina och i Indien, säger Viitanen, som är övertygad om att logistikkostnader kommer att vara mer avgörande.

”Det är bara att vara rakryggad och säga att det här kommer att få personalkonsekvenser som vi måste hantera på olika sätt”, säger Kent Viitanen. Foto: Tomas Ohlsson

SKF, som arbetar med att automatisera många av sina 100 fabriker världen över, har i dag 44.000 anställda globalt och 2.800 i Sverige. Viitanen spår att personalstyrkan inom produktionen om 10-15 år kan halveras tack vare automatiseringen. Han förklarar att företaget har varit öppet inför fackföreningarna med hur man ser på utvecklingen och att detta är något man måste hantera tillsammans.

– Det är bara att vara rakryggad och säga att det här kommer att få personalkonsekvenser som vi måste hantera på olika sätt. Det kommer att behövas färre människor för att göra samma jobb. Alternativet till att inte ta det steget är att vi inte behöver några människor, för vi har inget jobb eller marknad att försvara, säger han och poängterar att digitaliseringen också skapar nya arbetsmöjligheter, både inom och utom företaget.

Förmågan att hantera kompetensskiftet under förändringen är minst lika viktig för SKF. De anställda måste ges en helt ny digital kompetensprofil. Företaget har rekryterat en lång rad experter på automation till den globala processutvecklingen, men Viitanen betonar att kompetensförstärkningen även måste ske lokalt, så att ingen fabrik blir beroende av folk i Göteborg för att kunna sköta din dagliga leverans.

När vi testar ny teknologi i våra fabriker prövar de den i städer med tio miljoner invånare.

Viitanen tror att den digitala produktionsenheten efter ytterligare trimning kommer att ha 20 anställda och utesluter inte att SKF i framtiden kommer att ha helt automatiserade fabriker. Han säger att automationen i sig blir billigare för varje dag och att den nation som i dag driver den starkast är Kina.

– När vi testar ny teknologi i våra fabriker prövar de den i städer med tio miljoner invånare. De har sett den här utvecklingen och därför försöker vi lära oss av deras framsteg, säger Viitanen.

På fabriksgolvet åker förarlösa truckar runt och hämtar och levererar varor. Foto: Tomas Ohlsson

De fackliga organisationerna är väl medvetna om SKF:s framtidsplaner. Zarko Djurovic är ordförande i verkstadsklubben och säger att man i grunden ser positivt på utvecklingen eftersom det säkrar framtida jobb samtidigt som produktionen stannar kvar i Sverige.

Samtidigt, poängterar han, är det nödvändigt att kompetensutveckla personalen så att den klarar av andra arbetsuppgifter, precis så som skedde med dem som lämnade den digitala produktionsenheten och fick jobb på andra avdelningar.

Djurovic säger att han möts av blandade reaktioner bland de anställda.

– Det finns de som välkomnar det, det finns de som undrar om de kommer att klara av de framtida jobben. De kanske har jobbat på SKF väldigt länge och är oroliga över vad som ska hända om allt blir helautomatiserat. Så visst finns det en oro, säger Djurovic, som tycker att dialogen med företagsledningen är god och att man varit öppen med framtidsplanerna och visat att man vill utveckla sin personal.

Det är även bilden han får av fackliga kollegor vid fabrikerna utomlands.

SKF i Göteborg står inför stora pensionsavgångar, vilket kommer att bli ett sätt att minska personalen naturligt. Fackbasen ställer sig dock tveksam till ledningens profetia om en halvering av antalet anställda inom produktionen.

– I stället för halverad bemanning skulle jag vilja se dubbel produktivitet och nya arbetsuppgifter. Vi kommer kanske att bli färre, men inte 50 procent färre, säger Djurovic.