Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-18 07:07 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/ryanair-i-avtal-med-unionen/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Ryanair har tecknat avtal med Unionen

Ryanair tecknar avtal med Unionen.
Ryanair tecknar avtal med Unionen. Foto: Boris Roessler

Flygbolaget Ryanair har tecknat ett första avtal med Unionen. Överenskommelsen gör det möjligt för parterna att börja förhandla om ett kommande kollektivavtal för den svenska kabinpersonalen. 

Den färgstarke Ryanair-vd:n Michael O'Leary är känd för att ha en minst sagt dålig inställning till fackförbund. Genom åren har han kallat dem för både idioter och galningar, och vid ett tillfälle lät han meddela att han hellre skär av sig handen än att förhandla med facken.

Nu tycks han dock ha svängt i frågan och Ryanair har erkänt flera europeiska fackförbund under hösten. Senast i ordningen är svenska Unionen, uppger flygbolaget på sin hemsida. 

– Det stämmer. Vi har hållit på med detaljerna i det här i ett par månader nu, så det känns bra att ha det klart, säger Lise Iderström, central ombudsman för Unionens kabinanställda.

Det handlar om ett så kallat ”letter of intent” – en avsiktsförklaring där Ryanair erkänner Unionen som part att förhandla om kollektivavtal med.

Avtalet innebär inga direkta förändringar för de nära 120 kabinanställda som går under Unionen just nu, men det är ett steg på vägen mot ett kollektivavtal. Även om Lise Iderström poängterar att de förhandlingarna är långt ifrån i hamn.

Ett ”letter of intent" hör inte till vanligheten i Sverige, och frågan om det har lett till långa diskussioner med flygbolaget. Ryanair har sett det som en förutsättning för att ens börja diskutera ett kollektivavtal, medan Unionen har varit av motsatt uppfattning.

– Vanligtvis tecknar vi inte sådana här överenskommelser, men för Ryanair är det startskottet för fortsatta förhandlingar och vi har kommit fram till att det inte är något problem för oss att göra så i det här fallet – precis som många andra förbund i Europa har gjort, säger Lise Iderström.

En av detaljerna i avtalet som man diskuterat under förhandlingarna är frågan om vilket lands lagstiftning avtalet ska lyda under. Unionens krav var att såväl avsiktsförklaringen som ett eventuellt framtida kollektivavtal ska lyda under svensk lag, och så blev det till slut.

– Det handlar först och främst om vilken lagstiftning och vilken domstol som ska användas vid eventuella avtalstvister. Dessutom ger det arbetstagaren ett bättre skydd vid ett framtida kollektivavtal, säger Lise Iderström.

Förhandlingarna om ett kollektivavtal med svensk standard kommer, enligt henne, att påbörjas inom kort.

Parallellt med det arbetar Unionen för att få till avtal med de två bemanningsföretagen – Workforce och Crewlink – som Ryanair använder sig av.

När det kommer till de svenska piloternas fackförbund, Svensk pilotförening (SPF), är läget betydligt mer ansträngt. De deltog vid en av de stora europeiska strejkerna mot flygbolaget i början av augusti eftersom flygbolaget vägrat träffa dem för förhandlingar.

Anledningen är att Ryanair inte vill ha Martin Lindgren, SPF:s ordförande, vid förhandlingsbordet eftersom han flyger för ett konkurrerande bolag.

I en tidigare intervju med DN förklarade Martin Lindgren det så här:

– Man menar att jag är konkurrent och att min arbetsgivare skulle gynnas av en strejk.

– De förstår inte hur det ser ut på svensk arbetsmarknad. Att fackföreningar är företrädare för en hel bransch med flera olika företag.

Dispyten gick så långt att en medlare från statliga Medlingsinstitutet kopplades in.

– Vi kom till slut överens om att Ryanair skulle komma till Stockholm och ha en förhandling där parterna skulle sitta i varsitt rum och jag skulle springa emellan, säger Kurt Eriksson, Medlingsinstitutets medlare.

Men Ryanair drog sig ur. I mitten av oktober lade medlaren ner ärendet eftersom han inte ens kunnat få parterna att diskutera saken i separata rum.

DN har sökt Martin Lindgren som inte velat kommentera vad som hänt sedan dess. 

Fakta.Ryanairs konflikter

Ryanairs konflikter med de europeiska fackförbunden har lett till flera stora strejker som drabbat både flygbolaget och dess resenärer. 

I början av oktober gick Ryanair ut och sänkte sina vinstprognoser med hänvisning dels till stigande oljepriser, men också till effekter av strejkerna. 

Konflikterna handlar i grunden om villkoren i personalens anställningsavtal och vilket lands lagstiftning de ska lyda under – Ryanair har velat ha Irländsk lag och fackförbunden vill att det ska avgöras av vilket land den anställde bor i och utgår från. 

Den senaste månaden har liknande avsiktsförklaringar som den med Unionen skrivits med fackförbund i Spanien, Belgien och Portugal. 

I Belgien har man dessutom fått till ett kollektivavtal som börjar gälla i februari 2019. 

DN

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.