Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-26 10:12

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/ryanair-klattrar-till-topp-10-utslappsbovar-i-europa/

Ekonomi

Ryanair bland Europas tio värsta utsläppskällor

Ryanairs koldioxidutsläpp ökade också med nästan 7 procent under 2018 Foto: Daniel Roos/TT

Ryanair ansluter sig till de 10 värsta utsläppsjättarna i Europa, visar nya siffror från EU som Transport & Environment (T&E) har tagit del av.

Lågprisflygbolagets koldioxidutsläpp ökade med nästan 7 procent under 2018.

Rätta artikel

”När det gäller klimat är Ryanair det nya kolet”, säger Andrew Murphy, flygchef på den europeiska intresseorganisationen T&E, i ett pressmeddelande.

Topp tio-listan över de största utsläppskällorna av koldioxid i Europa har uteslutande upptagits av kolkraftverken. Att Ryanair placerade sig bland utsläppsjättarna på en niondeplats är historiskt, enligt T&E.

Enligt organisationen ökade Ryanairs utsläpp med 6,9 procent 2018. Koldioxidutsläppen från flygtrafiken i stort i Europa ökade med i snitt 4,9 procent, medan utsläppen från andra sektorer över lag minskade med 3,9 procent.

Förra året registrerade EU Emissions Trading System en minskning med 3,8 procent av växthusgaser. Samtidigt som länder som Tyskland och Storbritannien fasar ut kolanläggningar för att begränsa utsläppen, skriver tidningen Bloomberg.

Detta medan föroreningar från flygbolagen har ökat med ungefär två tredjedelar sedan 2005.

T&E menar att resultaten återspeglar Europas misslyckande med att införa effektiva åtgärder för att tygla de skenande flygplansutsläppen av växthusgaser, som inte har skatt på bränsle eller moms på biljetterna:

”Denna trend kommer bara att fortsätta tills Europa inser att denna underskattade och underreglerade sektorn behöver anpassas, med början på en skatt på fotogen och införandet av mandat som tvingar flygbolagen att byta till nollutsläppsbränsle.”, menar Andrew Murphy på T&E.

Debatten om flygutsläppen har varit en het politisk fråga även i Sverige.