Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-09 20:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/ryanair-stanger-ned-i-skavsta/

Ekonomi

Ryanair drar ned på Skavsta flygplats

Foto: Pontus Lundahl/TT

Lågprisbolaget Ryanair stänger ned sin verksamhet på Skavsta flygplats utanför Nyköping den 29 mars nästa år. Det beror på leveransproblem av Boeing-modellen Max 737, enligt bolaget.

TT Text

Beskedet innebär inte att bolaget slutar flyga helt på flygplatsen. Det säger flygplatsens marknadsansvariga Lena Josefsson.

– De kommer att lägga ner basen på Skavsta men kommer fortsätta att flyga härifrån, säger hon.

Med bas menas att ett flygbolag har såväl plan som personal stationerad på en flygplats. För Skavstas del innebär det att Ryanair i nuläget har fyra plan med personal stationerade som alltså kommer att försvinna – och därmed minskad trafik från flygplatsen. 

– Men vi vet inte omfattningen än. 

Enligt Lena Josefsson står Ryanair i dag för 65 procent av all trafik på Skavsta.

Orsaken till dagens beslut är enligt Ryanair leveransproblem med Boeing-modellen Max 737. Förutom Skavsta kommer man även stänga sin verksamhet i tyska Nürnberg. Enligt Ryanair ska man endast få 10 flygplan levererade under 2020 i stället för planerade 20. Man reviderar samtidigt ned antalet passagerare för helåret från tidigare 157 miljoner till 156 miljoner.

– Ryanair har i sina rapporter nämnt att detta kan bli ett problem under 2020. Det påverkar företagets möjligheter att växa, säger Sydbanks aktieanalyschef Jacob Pedersen.

Lena Josefsson säger att Ryanairs besked har skapat oro för personalneddragningar. Ledningen på Skavsta har kontakt med bolaget för att få mer information.

– Det är en stor neddragning och det skapar så klart oro och att folk blir ledsna. Vi vill fortsätta växa. Vintertidtabellen är mindre än sommartrafiken och har vi tur kan vi behålla vinterpersonalen och inte ha lika mångas säsongsanställa, säger hon.

Skavsta flygplats sysselsätter omkring 1.300 personer. Nyköpings kommun äger knappt 10 procent av flygplatsen och flygplatsoperatören Vinci Airport med huvudkontor i Paris äger resten.

Samtidigt finns ett hopp om att stängningen av basen på Skavsta bara är tillfällig. 

– När de får Boeingplanen ska de återuppta basen som vi tolkar det, säger Lena Josefsson. 

I pressmeddelandet uppger Ryanair att de räknar med att minska sommarkapaciteten ”på ett antal andra befintliga platser”, och att bolaget förhandlar med fackföreningar och berörda flygplatser för att slutföra neddragningarna.

– Det är ett problem för Ryanair men en fördel för andra flygplatser. Det blir färre säten i luften och minskad konkurrens. Det är positivt för vissa andra flygbolag. Men Ryanair brukar vanligtvis på egen hand skapa en stor efterfrågan genom sina låga biljettpriser. Jag tror inte att alla resenärer som brukar flyga från Skavsta i stället kommer att övergå till att flyga med Norwegian eller SAS. Vissa kommer att tycka att priserna är för höga, säger Jacob Pedersen. 

Skavsta öppnade år 1997 i samband med att Ryainair skapade en flyglinje mellan Skavsta och London Stansted. År 2004 började även det ungerska lågprisbolaget Wizzair använda flygplatsen. I fjol nyttjades Skavsta av drygt 2,2 miljoner passagerare. Wizzair har 11 flyglinjer från Skavsta, Ryainair cirka 30.

– Det är ett otroligt dystert besked för Nyköping och för Stockholmsregionen. Ryanair säger att det är ett tillfälligt besked och vi ser att Skavsta har en stor potential. Det gäller att fortsätta jobba hårt för att se till att det finns förutsättningar för Skavsta att växa igen, säger Urban Granström (S), kommunstyrelsens ordförande i Nyköpings kommun. 

Beskedet i dag betyder att två flygbolag nu på kort tid valt att skära ned på sin verksamhet i Sverige.

I förra veckan meddelade Norwegian att man lägger ned alla sina långdistanslinjer från Stockholm och Köpenhamn på grund av alltför svag lönsamhet på den svenska marknaden.

Flygstoppet för Boeings 737 Max-flygplan infördes efter de två olyckorna i Indonesien och Etiopien som krävde över 300 liv.

Amerikanska myndigheten FAA meddelade för drygt en vecka sedan att modellen ännu inte är redo för certifiering.

Läs mer: Norwegian lägger ner alla långflygningar från Stockholm

Så fungerar resegarantin