Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

S hetaste partiet bland företagen

Socialdemokraterna lockar flest företag och intresseorganisationer till sina politiska stämmor. 80 utställare besökte partiets senaste – vilket är att jämföra med allianspartierna som haft 15–20 utställare var på årets kongresser. Bolag inom energi- och vårdbranschen är de som satsar hårdast på att vara på plats.

På söndagen avslutar Moderaterna sin stämma i Norrköping och mitt i vimlet har ett 20-tal externa utställare tagit tillfället i akt att sprida information om den egna verksamheten till de församlade politikerna, inte sällan med en generöst tilltagen godis­skål som lockbete.

Här hittar vi intresseorganisationer som Hyresgästföreningen och Sveriges Pensionärsförbund, fackförbund som Unionen och Lärarförbundet, men också företrädare för affärsdrivande branscher vars existens bygger på politiska beslut. Från partiets sida är dörrarna i stort sett öppna.

– Många är välkomna att ställa ut under våra större möten eller stämmor. Vi ställer inga krav på att utställare ska sympatisera med vår politik eller företräda våra åsikter. Skulle någon utställare bedömas vara kontroversiell tar vi det från fall till fall, kommenterar Moderaternas presschef Anna Charlotta Johansson.

Såväl energibolag som bolag med koppling till vården är flitiga utställare på partikongresserna, visar DN:s genomgång (se grafik). Till exempel finns den privata vårdkoncernen Capio på plats både när moderaterna samlas och när Socialdemokraterna höll kongress i april tidigare i år. Även energijätten Eon, Energigas Sverige och läkemedelskoncernen Boehringer Ingelheim har valt samma partier att visa upp sig för.

Det råder dock ingen tvekan om vilket parti som väcker störst intresse bland de externa utställarna. Medan regeringspartierna hade 15–20 utställare var på den senaste kongressen hade Social­demokraterna 80, alltifrån Fältbiologerna och Svenska Jägareförbundet till Svenskt Näringsliv och äldreomsorgsbolaget Attendo. Förutom vård- och energibolag lockar S flera organisationer och bolag verksamma inom infrastruktur, som den kanadensiska tågtillverkaren Bombardier och Norrbotniabane­gruppen.

– Vi har ingen formell policy kring det här och är väldigt öppna för att företag och organisationer ska få ställa ut. Vi säger sällan nej till någon, det skulle vara om någon uppenbart skulle provocera genom sin närvaro eller öppet motverka våra intressen, säger Johan Öhrn, kongressansvarig hos Socialdemokraterna.

Han tror att utställarnas intresse för S bygger på att det är Sveriges största parti och att en S-kongress är välbesökt av beslutsfattare på många olika nivåer.

– Hos oss når man en bred målgrupp av både politiker och politiskt intresserade, säger Johan Öhrn.

Allra flitigast bland utställarna är statliga Vattenfall som det senaste året deltagit på samtliga partikongresser utom hos Sverigedemokraterna. Enligt Vattenfall har bolaget liknande presentationer på alla kongresser och anpassar inte budskapet efter vilket parti man besöker.

– Vi brukar inte lobba stenhårt i någon enskild fråga. Framför allt är det här ett sätt för oss att lyssna och föra en dialog med politiker, säger Oskar Ahnfelt, ansvarig för samhällskontakter på Vattenfall.

– Vi resonerar som så att det är bättre att vi är där än att vi inte är där eftersom det är så många som har åsikter om oss, fortsätter han.

S får in cirka två miljoner kronor i hyror från utställarna på en kongress. Vad överskottet blir beror på vad S i sin tur måste betala till uthyraren, i senaste fallet Svenska Mässan i Göteborg. S har ingen slutberäkning av senaste kongressen.

Ett parti skiljer ut sig från övriga när det gäller intresse från företag och organisationer: Sverigedemokraterna (SD). Hittills har SD inte haft någon extern utställare på sina kongresser.

– Vi får se hur det blir nu i november, men vad jag vet är det ingen som uttryckt intresse för att vara med, säger Martin Kinnunen, SD:s presschef.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.