Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Så inspireras du som småföretagare

Camilla Björkman är DN:s expert på småföretagande. Arkivbild.
Camilla Björkman är DN:s expert på småföretagande. Arkivbild. Foto: Hilda Arneback

Håll koll på viktiga trender som påverkar ditt företag och inspireras av andras smarta idéer för att lyfta din verksamhet. Här är fem tips för det.

Foto: DNInspireras av andra branscher

Konkurrens behöver inte bara komma från samma bransch. Kameratillverkarna anade till exempel inte att IPhone och Instagram skulle göra alla till hobbyfotografer. Dra nytta av detta och studera hur företag i andra branscher gör för att lösa kundernas problem, i allt från offertförfrågningar till leverans.

Foto: Avsätt tid

En självklarhet kanske, men att läsa på kring vad som händer i din bransch, till exempel i branschmedia, gör att du ser trender och tendenser som du kan haka på. Avsätt minst en halvdag i månaden som du ägnar åt omvärldsbevakning. Rita upp en långsiktig plan som du stämmer av under denna dag.

Foto: Använd digitala verktyg

Det finns en uppsjö av smarta tjänster som hjälper dig att samla information, nya idéer och annat du hittar online. Med Evernote kan du fånga upp idéer och dela med andra, och med Dropbox kan du enkelt komma åt dokument och annat material bara du har en internetuppkoppling.

Foto: Håll koll på de yngre

Även om du inte riktar dig till unga är det där du hittar många av de trender som även slår hos resten av befolkningen. Ett exempel är Snapchat, det sociala mediet som nu fullständigt dominerar bland tonåringar. Detta kan i sin tur skapa svallvågor som kan påverka ditt företag. Har du barn hemma är det bara att gratulera – använd dem i ditt företag!

Foto: Viktigast: Haka på!

Det som skiljer ett framgångsrikt litet företag från en trögrörlig jätte är att den lilla snabbt kan testa nya idéer och svänga om. Dra nytta av detta och våga testa! Vad är det värsta som kan hända?

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.