Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Så kan Amazon påverka svensk handel

Amazon kan vara på väg till Sverige och då förändras den svenska handeln i ett slag. 

Tre branscher är direkt hotade. 

Samtidigt varnar professor Ulf Johansson för att det finns en logistisk nöt att knäcka innan den amerikanska nätjätten kan nå framgång på svensk mark. 

Spekulationer om att den amerikanska nätjätten Amazon är på väg in i Sverige har pågått under en längre tid. HUI Research håller på onsdagen ett seminarium om hur en Sverigesatsning från Amazons sida skulle påverka den svenska handeln. Jonas Arnberg, vd för HUI Research, tror att lanseringen kommer i samband med novemberrean. 

– När Amazon har gått in i andra länder har det skett i samband med Black Friday, säger han. 

Vad som egentligen kan räknas som en fullskalig etablering för en e-handelssajt kan diskuteras. 

– Jag skulle säga att det är när det finns en hemsida som slutar på punkt se, säger Jonas Arnberg.

Förra året rapporterade nyhetssajten Breakit att Amazons dotterbolag köpt loss det svenska domännamnet Amazon.se. Jonas Arnberg tror att ett möjligt scenario är att sajten översätts till svenska i år. Därefter tror han att det kan bli aktuellt med en fysisk närvaro i form av ett lager. 

Amazons intåg i Sverige kan komma att ändra spelreglerna för svenska handlare. En närvaro på Amazon kan bli lika viktig som en närvaro på Google är i dag, enligt Jonas Arnberg. 

– För ett varumärke blir det en ny kanal. Om konsumenternas köpresa om fem år börjar på Amazon måste varumärkena finnas där, säger han. 

Företag som redan har drabbats hårt av digitaliseringen kommer att få ännu en smäll, däribland finns bolagen som säljer böcker, elektronik och leksaker, enligt Jonas Arnberg. Företag som säljer möbler, mat och byggvaror kommer att klara sig bättre, tror han. 

Men att modehandeln, som redan kämpar med att få snurr på försäljningen, kommer att få ytterligare en smäll tror han inte. 

– Modehandelns utmaning är inte kopplad till Amazon utan snarare Zalando i så fall, säger Jonas Arnberg. 

Sett ur ett ekonomiskt perspektiv går kostnaderna för att marknadsföra sig på Amazons plattform att jämföra med kostnaderna för att exempelvis finnas i ett köpcentrum, enligt Jonas Arnberg. 

I likhet med Facebook har Amazon etablerat flera datacenter i Sverige. Platserna som valts ut är Västerås, Katrineholm och Eskilstuna. Deras geografiska lägen har väckt spekulationer om huruvida det egentligen skulle röra sig om en lagerverksamhet. Västerås kommunalråd Anders Teljebäck (S) avslår ryktet om att Amazons etablering i staden skulle vara ett lager. Den första datahallen är snart färdigställd, säger han. 

– Det är en av de viktigaste etableringarna i Västerås på överskådlig tid, säger Anders Teljebäck.

Ulf Johansson, som är professor i marknadsföring vid Lunds universitet, säger att det är ”ganska säkert” att Amazon kommer till Sverige. Men här möter nätjätten en logistisk utmaning som inte funnits i USA och Storbritannien, anser han. 

– Logistiken i Sverige är urusel. I London kan man få leveranser inom en timme. I Sverige är man van att leverera till distributionscenter och varuhus medan leveranser till konsument är usla, säger han. 

Som exempel nämns att det kan ta tio dagar att leverera en bok som köpts på nätet. Apotea nämner han som ett framgångsrikt företag inom logistik i Sverige. Detta har skett genom att hitta aktörer som gjort det möjligt att erbjuda speciallösningar, säger Ulf Johansson. 

– De flesta företag som jobbar med e-handel struntar i logistiken och erbjuder i stället kunden lösningar med Postnord, säger han. 

Amazons genomslag är direkt kopplad till att det kan leverera snabba leveranser.

En effektiv logistiklösning är nödvändig, enligt Ulf Johansson. 

– Amazons genomslag är direkt kopplad till att det kan leverera snabba leveranser. 

Han fortsätter: 

– E-handeln bygger på att varorna ska komma hem till dig. Vi har inte löst det i Sverige, vilket hämmar hela e-handeln. I USA och Storbritannien har man löst det, men bara tillfälligt, säger Ulf Johansson. 

Hållbarheten brister i de nämnda länderna, anser han. Aktörer som ska frakta varor till dörren hos nära 10 miljoner invånare, som i London, belastar vägnätet. Dessutom levereras många lösningar av fristående aktörer med dåliga arbetsvillkor. Utöver det nämner Ulf Johansson att det finns en miljöaspekt.

*DN har sökt Amazon som inte vill inte kommentera uppgifterna. 

Hur skulle en Sverigeetablering från Amazon påverka er?

Maria Hamrefors, vd för Akademibokhandeln och Bokus: 

– Amazon har sedan tidigare marknadsandelar av bokförsäljningen i Sverige. Dessutom är e-handeln för böcker redan välutvecklad så vi tror att vår bransch kommer att påverkas mindre än andra branscher inom handeln. 

 

Roland Vejdemo, styrelseordförande för Netonnet Group: 

– Marknaden för hemelektronik blir ännu tuffare, samtidigt som många konsumenter köper från Amazons plattform redan i dag. Det blir ännu viktigare att ligga ett steg före i utvecklingen när det kommer till att kombinera näthandeln med omnikanalskonceptet. Jag tror inte att någon kommer att kunna överleva bara på näthandel eller bara på butiker på sikt. 

 

Liselotte Gjerdrum Carlsen, kommunikationschef för Top-Toy (Toys R Us och BR) skriver i ett mejl: 

”Precis som andra detaljhandlare följer vi alltid konkurrensen på marknaden och ser noga på trender för att säkerställa att vi alltid kan erbjuda kunderna relevanta produkter och tjänster.”

 

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.