Prischocken på mat slår dubbelt mot vissa produkter, som drabbats först av höjda kostnader i samband med pandemin och energikrisen i vintras – men nu också av kriget i Ukraina, som lett till brist på bland annat spannmål och gödsel.
– Det har blivit ett snabbspår till prishöjningar. De varor som redan fått högre priser på grund av kriget är till exempel kött, fågel och mejerivaror, säger Ulf Mazur.
Han driver tjänsten matpriskollen.se, som varje vecka går igenom butikernas priser – inte minst annonsbladen. Samtidigt som prisökningarna är bland de största och snabbaste som man sett är också extrapriserna många i butikerna just nu.
De vill nämligen ha in dig som kund för midsommarmaten.
Foto: Alexander Mahmoud
Rabatten på annonsbladens förstasidor är för närvarande i snitt 40 procent lägre än det ordinarie priset på varorna, enligt Ulf Mazur.
I annonsbladen som helhet är rabatten i snitt 25 procent.
– En del varor säljs till och med med förlust. Och det finns ju kött, fågel och mejeriprodukter på extrapris i alla butiker, säger han.
Enligt Ulf Mazur finns det också en tröghet i extrapriserna som gör att de inte höjs i samma takt som det övriga sortimentet.
– Ta smör som exempel, där har extrapriset på Arlas smör legat på 29:90 länge trots att ordinariepriset gått upp kraftigt. Nu är nya extraprisnivån runt 39 kronor och Valios smör fanns för 29,90 förra veckan, men kommer nog gå upp till 34 kronor på extrapris.
Tipset är alltså att inte nöja sig med att handla i en enda butik utan att titta i flera annonsblad efter extrapriser.
– Man handlar ju ändå i flera olika butiker varje vecka, så kolla i förväg efter veckans erbjudanden. Kaffe kan man köpa för halva priset. Bregott likaså. Sen kan man välja att handla i billigare butiker, typ Willys och Lidl, även om Lidl har mycket smalare sortiment.
Midsommarmaten då?
– Ja den är dyrare än någonsin, säger Ulf Mazur.
Prisförändringen på 22 favoriter till midsommarbordet ser du i tabellen här intill.
I snitt har maten blivit ungefär 9 procent dyrare sedan i fjol.
Förändringen i tabellen är ett genomsnitt för samma produktgrupp i butikerna, och jämförelsen är gjord den första juni 2021 mot samma datum 2022.
Foto: Alexander Mahmoud
Kaffe, kycklingfilé och gräddfil hör till produkterna med högst prishöjningar, med omkring 20-30 procent – medan sill, cider och gräslök ökat med bara några procent.
Den obligatoriska färskpotatisen ligger i år i genomsnitt omkring fem procent över fjolåret, men det är ett stort spann. När det är ett negativt tal i tabellen betyder det att det går att hitta varan till ett lägre pris än i fjol.
Jordgubbarna som finns med i listan är de förpackningar på 250 gram som finns i butikerna, och inte de halvliterskartonger som säljs kring midsommar.
Matpriskollen samlar in omkring 200 000 extrapriser från 3 200 butiker över hela landet varje vecka. Företaget har en gratisapp med 100 000 användare.
Logga in på Dagens Nyheter
För att använda den här funktionen behöver du vara inloggad.