Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-20 08:49

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/sa-kan-du-som-bankkund-gora-skillnad/

EKONOMI

Så kan du som bankkund göra skillnad

Välj hållbarhetsfonder när du placerar och ställ krav på din bank. Det är tips på hur du kan medverka till en mer hållbar värld.
Välj hållbarhetsfonder när du placerar och ställ krav på din bank. Det är tips på hur du kan medverka till en mer hållbar värld. Foto: Henrik Montgomery/TT

Att ta kontakt med sin bank och göra sin röst hörd för hållbarhetsfrågor har effekt.

Förra året ledde ett svenskt bankkundsuppror till ett tre månaders eldningsuppehåll i Amazonas.

Det är ett stort detektivarbete med att spåra bankernas finansiering, lån och investeringar.

– Det är ett pussel att kartlägga den här typen av finansiella trådar till problemen, säger Jakob König på Fair Finance guide.

Men det är viktigt.

– Det är svenskarnas sparpengar det handlar om. Vi måste följa vart pengarna går, vilka krav som ställs och vilket ansvar som tas.

Förra våren släppte Fair Finance Guide en liknande, men kortare, rapport där man visade de finansiella kopplingarna mellan svenska banker och de fem värsta regnskogsbolagen.

– Grundproblemet är att sparare och bankkunder inte känner till att deras pengar går till den här typen av verksamhet. När vi släppte den här rapporten var det många som reagerade och blev arga.

Så pass arga att de tog kontakt med sin bank.

– 5 000 personer mejlade sin bank via vår hemsida och det gav en tydlig effekt.

Det ledde till att Nordea, SEB och Handelsbanken gick i dialog med brasilianska regeringen.

– Man hade ett möte med vicepresidenten och det mötet ledde till att regeringen införde ett tre månaders eldningsförbud som ett svar på vad investerarna var bekymrade över. Det visar vilken makt banker och finansiella aktörer har. Vi hade inte fått till det här resultatet om det varit ett gäng miljöorganisationer som haft det möte.

König säger dock att det tyvärr är väldigt få banker som verkligen sätter ner foten.

– Men i de fall de gjort har det blivit effekt. Ökar man pressen på de här bolagen så förbättrar det sig. Vi kan påverka stora miljöproblem genom våra sparpengar, det gäller bara att våra banker, och pensionsfonder, axlar det ansvaret.

”Grundproblemet är att sparare och bankkunder inte känner till att deras pengar går till den här typen av verksamhet”, säger Jakob König på Fair Finance Guide.
”Grundproblemet är att sparare och bankkunder inte känner till att deras pengar går till den här typen av verksamhet”, säger Jakob König på Fair Finance Guide. Foto: Linus Meyer

Vad kan man då alltså göra som kund nu med anledning av den nya rapporten?

– Det viktigaste är att man uttrycker till sin bank eller pensionsfond att det här är viktiga frågor. Banker reagerar på ökat kundtryck. Via vår sajt kan man göra det enkelt, där finns ett förskrivet brev som man kan använda, det är en enkel kanal för att ge feedback. Det andra är att välja hållbarhetsfonder eftersom vi ser att de i lägre utsträckning investerar i de här högriskbolagen.

Läs mer:

Rapport: Nordea och Danske Bank släpar efter i hållbarhet

Ämnen i artikeln

Hållbarhet
Klimatet
Danske Bank
SEB
Nordea
Amazonas
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt