Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-05-27 08:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/sa-kan-sas-kunder-drabbas-av-installda-plan/

EKONOMI

Så kan SAS kunder drabbas av inställda plan

Foto: Alexander Mahmoud

Inställda SAS-plan ska inte drabba charterresenärerna. Enligt analytikern Hans Jørgen Elnæs kan nedskärningen i sommarschemat vara sätt att rusta för oväntade problem.

– Skulle det inträffa något längre fram så har man inte någon buffert med ersättningsflyg och det finns väldigt lite extra kapacitet i Europa, säger han.

Den första sommaren efter år av omfattande pandemirestriktioner närmar sig för flygbolagen. Efterfrågan har sakta rest sig under en tid och till sommaren väntas många vilja komma ut i världen igen.

Då bantar SAS sitt sommarprogram genom att ställa in omkring 4 000 avgångar, som Dagens Industri rapporterade tidigare i veckan. Det motsvarar ungefär fem procent av de 75 000 avgångarna som ingår i SAS sommarprogram.

Enligt Karin Nyman, kommunikationschef på SAS, kan förändringen innebära att vissa tvingas planera om sin sommarresa.

– För de allra flesta kommer man bara att få en förändrad avgångstid samma dag. För en del blir det någon dag åt något håll och sedan finns det säkert några som vi kommer ha större utmaning med och då försöker vi hitta alternativ, säger hon.

Det kan också bli så att kunder får flyga med ett annat bolag än SAS. Besked om eventuella förändringar kommer att ges löpande.

– Vår stora fördel är att vi är ett nätverksbolag så vi har många bolag i Star Alliance som vi kan boka om till, och det gör vi. Sedan har man rätt till avbokning om man inte är nöjd, säger Nyman.

De som har rest med SAS de senaste två kvartalen är främst affärsresenärer, enligt Hans Jørgen Elnæs, fristående flyganalytiker och konsult i branschen. Men nu är det dags för sommarsemestrar och den typen av kunder är inte lika trogna som affärsresenärerna.

Den här typen av rapporter om inställda flyg, i kombination med tal om sparpaket och en eventuell pilotstrejk, kan göra att många väljer andra bolag tror Elnæs.

– SAS behöver vara väldigt tydliga i sin kommunikation nu om att det här går bra, säger han och fortsätter:

– Om konsumenten är osäker på om SAS får mer problem än de vi sett nu så är det klart att det kan göra att det blir Eurowings, Ryanair eller Norwegian som plockar upp många av de som ska resa i sommar.

Enligt SAS handlar de inställda avgångarna om försenade leveranser av flygplan och brist på piloter, som är en följd av bristen på pilotinstruktörer.

Hans Jørgen Elnæs tror också att det handlar om att man vill säkra upp för oväntade problem som kan dyka upp.

– Det är därför man gör det så här tidigt. Ju närmare sommaren man kommer desto mer säljs flighterna ut. Skulle det inträffa något mer längre fram, att man får tekniska problem någonstans eller att något annat inträffar, så har man inte någon buffert med ersättningsflyg och det finns väldigt lite extra kapacitet i Europa, säger han.

Parallellt med detta så har SAS också återigen stött på stora problem med pilotfacken. I samband med den senaste kvartalsrapporten i februari presenterades ett stort sparpaket om 7,5 miljarder kronor, där även nedskärningar i personalkostnader lär ingå.

Bolaget och pilotfacken har försökt förhandla men i slutet av mars lämnade piloterna förhandlingsbordet, och två dagar senare löpte kollektivavtalet mellan parterna ut.

Det har sedan dess inte rapporterats om några framgångar parterna emellan, och pilotföreningens SAS-ordförande Martin Lindgren har sagt att en strejk inte kan uteslutas.

Enligt Hans Jørgen Elnæs skulle en strejk ovanpå alla andra problem vara förödande för SAS.

– Därför tror jag inte att det blir någon strejk, för alla parter förstår att det skulle vara en katastrof för dem. SAS har inte bara en plan B och C för det här, utan de har förmodligen hela alfabetet, säger han.

Utöver den egna trafiken så används en del SAS-plan till charterresor. Inte minst på sommaren. Enligt Sandra Miller Kinge, kommunikationschef på Apollo, ska SAS nedskurna sommarprogram inte påverka dem.

– Vi chartrar en del från SAS men det här påverkar oss inte vad vi känner till nu.

Vad händer vid en eventuell strejk?

– Det beror på detaljerna och de vet man inte något om förrän man är där. Men genom åren har det varit lite olika. Sist påverkades inte vår chartrade trafik, säger Sandra Miller Kinge.

Läs även: Piloterna bröt förhandlingarna med SAS

Läs även: SAS vd om jättesparpaketet

Ämnen i artikeln

SAS
Flygtrafik
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt