Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-17 18:27

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/sa-larde-sig-forskare-att-anvanda-facebooklikes-for-att-paverka-dina-tankar/

Ekonomi

Så lärde sig forskare att använda Facebooklikes för att påverka dina tankar

Foto: Alamy

Kanske har du vid något tillfälle under de senaste åren berättat för Facebook att du gillar till exempel Kim Kardashian West. När du tryckte på gilla-knappen på hennes sida, gjorde du det antagligen för att du ville se realitystjärnans uppdateringar i ditt nyhetsflöde. Kanske förstod du att marknadsförare skulle kunna rikta reklam till dig baserat på ditt intresse för henne. 

Det du antagligen missade är att forskare har räknat ut hur man kan knyta ditt intresse för Kardashian West till vissa personlighetsdrag, som hur extrovert du är (väldigt), hur samvetsgrann du är (mer än de flesta) och hur öppensinnad du är (bara något). 

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in