Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-09-28 14:20

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/sa-larde-sig-forskare-att-anvanda-facebooklikes-for-att-paverka-dina-tankar/

EKONOMI

Så lärde sig forskare att använda Facebooklikes för att påverka dina tankar

Kanske har du vid något tillfälle under de senaste åren berättat för Facebook att du gillar till exempel Kim Kardashian West. När du tryckte på gilla-knappen på hennes sida, gjorde du det antagligen för att du ville se realitystjärnans uppdateringar i ditt nyhetsflöde. Kanske förstod du att marknadsförare skulle kunna rikta reklam till dig baserat på ditt intresse för henne.

Det du antagligen missade är att forskare har räknat ut hur man kan knyta ditt intresse för Kardashian West till vissa personlighetsdrag, som hur extrovert du är (väldigt), hur samvetsgrann du är (mer än de flesta) och hur öppensinnad du är (bara något).

DIGITAL PRENUMERATION

Passa på!

Läs DN gratis till 27 november!

Alla artiklar gratis fram till 27 november, sen för halva priset i ett helt år (endast 69 kr/mån). Efter kampanjperioden gäller ord. pris 149 kr/mån. Ingen bindningstid. Säg upp enkelt online. 

Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.