Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-01-22 08:56

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/sa-leder-du-anstallda-som-inte-vill-bli-styrda/

Jobb & karriär

Så leder du anställda som inte vill bli styrda

Tidigare var det lättare att vara en dålig chef, för anställda går till jobbet för sina kollegor även om de har en dålig chef, menar ledarskapsexperter.
Tidigare var det lättare att vara en dålig chef, för anställda går till jobbet för sina kollegor även om de har en dålig chef, menar ledarskapsexperter. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Svenska chefer har svårt med distansarbetet och digitalt ledarskap, visar en ny undersökning av Office Management. Ännu svårare kan det bli att leda anställda som inte vill bli ledda i hemarbetet, menar ledarskapsexperter.

I pandemitider har chefsrollen blivit extra viktigt när hemarbetet blivit vardag. Distansarbetet kan tära på den mentala hälsan då tekniken kan ha svårt att ersätta mänsklig kontakt.

Samtidigt trivs flera medarbetare med distansarbetet och upplever att man blivit allt mer produktiv, enligt en ny undersökning av Office Management där 500 chefer och 500 anställda blivit tillfrågade om hur de upplever distansarbetet.

Chefer i undersökningen pekar däremot på att möjligheten att leda sina anställda på ett bra sätt har försvunnit. Och ännu svårare kan det bli att leda anställda som redan innan pandemin inte velat bli styrda, menar ledarskapsexperten Lena Lid Falkman.

Lena Lid Falkman, ledarskapsexpert.
Lena Lid Falkman, ledarskapsexpert. Foto: Roger Turesson

DN har ställt frågan till tre ledarskapsexperter om hur man som ledare kan förbättra sitt ledarskap digitalt och hur man agerar när anställda inte vill bli styrda.

– Hemarbete kräver självledarskap. Jag som ledare ska inte kontrollera exakt när du jobbar och på vad du gör, utan fokusera på att det blir rätt resultat i slutändan, säger Lena Lid Falkman.

– Är det så att folk inte levererar behöver man strukturera upp arbetet som ledare och sätta tydliga mål. Håll kortare avstämningar ofta, och följ upp med frågor som ”hur går det nu?”. Kontrollera inte din personal genom att fråga ”vad har du gjort i dag?”.

Att locka med belöningar och att sätta upp delmål är ytterligare saker Lena Lid Falkman tipsar om.

– Viktigt är även att fira dessa delmål.

Leif Andersson
Leif Andersson Foto: Privat

Leif Andersson erbjuder ledarskapsrådgivning för verksamheter och enskilda individer i Sverige. När folk säger att de inte vill bli styrda så ligger det ofta en orsak bakom, menar han.

– När någon säger till mig att ”den här personen vill inte bli ledd” så säger undrar jag varför har man fått för sig dig det? Det kanske handlar om att personen inte gör som den blivit tillsagd. Ibland är chefer för snabba på att bestämma vad folk ska göra.

– I stället för att komma med en lösning till medarbetaren upplever jag att det är bättre att ställa frågan om hur uppgiften eller problemet ska lösas så att man gör medarbetaren delaktig.

Samtidigt innebär distansarbetet nya utmaningar, förklarar han.

– Tidigare har det varit lättare att vara en dålig chef, för anställda går till jobbet på grund av sina kollegor även om de har en dålig chef. När arbetet nu sker på distans blir det ännu viktigare från chefens sida att få anställda att känna sig uppskattade.

Malin Trossing, ledarskapsexpert
Malin Trossing, ledarskapsexpert Foto: Peter Knutson

Ledarskapsexperten Malin Trossing upplever att det i grund och botten alltid handlar om att man måste förstå varför anställda inte vill bli ledda. Och om tydlighet för att komma till bukt med problemet.

– Lösningen är olika beroende på anledningen. Det kan vara så att vissa människor behöver större frihet, eller att man själv tycker att firman inte har koll.

– Man kanske har en anställd som underpresterar, eller så har man olika sätt att kommunicera på som gör att ledarskapet blir otydligt och att man som chef upplever att ”de inte vill bli ledda”, säger hon.

Tydlighet i ledarskapet är A och O, enligt Malin Trossing.

– När vi kommunicerar är det bara tio procent i ord och 90 procent i kroppsspråk, tonläge och röst. Om vi ses fysiskt i ett möte så vet vi att det ändå är lätt att missförstå varandra. Digitalt kan man i princip säga att alla de 90 procenten försvinner i ett knackigt videosamtal där du kanske ser någon frimärkesstorlek. Cirka tio procent når fram så det gäller att vara dubbel så tydligt som i den fysiska verkligheten.

Läs mer: Fler artiklar om jobb och karriär

Ämnen i artikeln

Arbetsliv
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt