Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-01 22:21

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/sa-paverkas-svenska-konsumenter-av-coronavirusutbrottet/

Ekonomi

Så påverkas svenska konsumenter av coronavirusutbrottet

Sverige importerar en hel del kläder från Kina.
Sverige importerar en hel del kläder från Kina. Foto: Hasse Holmberg / TT

Försenade klädkollektioner, brist på hockeyklubbor och längre leveranstider på bilar. Så kan svenska konsumenter drabbas av nya coronavirusutbrottet. 

Svensk Handel tror att affärernas utbud kan påverkas tidigast under senvåren. 

– Ju längre det här håller i sig desto större blir konsekvenserna, säger Mats Hedenström på branschorganisationen.

I december kom de första rapporterna om utbrottet av det nya coronaviruset i Hubeiprovinsen i södra Kina och sedan dess har tillverkare stoppat produktionen och flygbolag ställt in flighter.

Det här får konsekvenser även för svenska konsumenter. 

Postnord har meddelat att försändelser från Kina till Sverige är utsatta för kraftiga förseningar på grund av att flygtrafiken påverkats. Det finns ingen prognos för när transporterna kommer i gång igen – vilket är ett negativt besked för de som e-handlar varor direkt från Kina. 

– Volymerna har minskat kraftigt. Vad vi ser ungefär 30-procentiga minskningar i inflödet jämfört med förra året, säger Henrik Ishihara på Postnords pressavdelning. 

Andra branscher som riskerar att påverkas är kläd- och elektronikhandeln. Södra Kina är centrum för landets elektroniktillverkning och det kan även bli tal om försenade klädkollektioner. 

– Troligare är att höstkollektioner kan komma sent, sommarkollektionerna är nog redan skickade, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Bilköpare kan också tvingas vänta lite längre på sina nya fordon, uppger Fordonskomponentgruppen (FKG) som är branschorganisationen för Skandinaviens leverantörer i fordonsindustrin.

– Oftast tillverkas bilar utifrån ordrar och det kan bli så att människor som har beställt bilar får vänta lite längre för att det fattas någon del från Kina. Det verkar som att det kan bli stopp på komponenter om två–tre veckor om inte situationen förändras, säger Peter Bryntesson, senior rådgivare på FKG.

Inte heller hockeyvärlden är fredad. De två största klubbleverantörerna Bauer och CCM tillverkar sina klubbor i Kina, och när fabrikerna aldrig öppnade efter det kinesiska nyåret, på grund av coronaviruset, började det bli oroligt i hockeyvärlden. Tack vare att utbrottet av coronaviruset skedde i samband med det kinesiska nyåret, då produktionen ändå stod stilla, hade leverantörerna redan säkrat upp med klubbor för en tid framöver, uppger Bauer till TT.

Enligt Svensk Handel har Sverige ett stort handelsutbyte med Kina, därför kommer förseningar i produktion och leveranser att få betydande konsekvenser. Men branschorganisationen ser inte att viruset redan har påverkat utbudet i svenska butiker. 

– Det sker nog tidigast under senvåren. Om vi får en stark begränsning av importen och inte hittar alternativa leveransvägar kommer det säkert att märkas – hur är omöjligt att bedöma, säger Mats Hedenström.

Men det handlar snarare om förändrade leveranskedjor, att svenska företag importerar från andra länder, menar han. 

– Vi är ”peppar peppar” ganska duktiga på att hitta andra vägar när leveranskedjorna inte fungerar. 

Läs mer: 

Ekonom: Coronaviruset kan sänka tillväxten 1–3 procentenheter

Industrijättarna stänger varuhus och butiker i Kina