Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-06 20:24

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/sa-ska-du-tanka-nar-du-saljer-ditt-foretag/

Ekonomi

Så ska du tänka när du ska sälja ditt företag

Experterna Erik Sjölander och Anna Klingberg ger sina bästa tips till dig som ska sälja ditt företag.

Att sälja sitt företag är inte helt enkelt. Juridik och skatteregler kan vara krångligt, och inte minst kan det efter många år vara svårt att hålla i sär det emotionella och det ekonomiska.

Det kan finnas många anledningar till att vilja sälja sitt företag. Det kan handla om sjukdom, det kan vara dags för pension, eller så har det kommit ett oväntat bud som bara inte går att motstå. Det är inte heller ovanligt att det blivit dags att lämna över till nästa generation. 

Erik Sjölander, vice ordförande i Småföretagarnas riksförbund, har drivit många bolag i flera olika branscher genom åren. Hans främsta tips till den som ska lämna över stafettpinnen inom familjen är enkelt – sälj inte. 

– Det blir sällan bäst så. Överlåt i stället företaget och ta ut din ersättning i exempelvis lön eller aktieutdelning framöver, så blir det mindre skatt än på köpeskillingen, säger Erik Sjölander. 

Men alla har inte en dotter eller son som vill ta över och försäljning blir då det rimligare alternativet. Det finns flera tjänster för annonsering av företag som är till salu. Det finns också renodlade företagsmäklare som kan hjälpa till.

Erik Sjölander tycker man ska vara försiktig med sådant för att undvika onödig uppståndelse.

– Försök hålla det under bordet inledningsvis. Fråga kompisar och folk i ditt nätverk om de är intresserade eller vet någon som kan vara det, säger han.

– Går man ut och annonserar så kan det framstå som att det går dåligt och då riskerar du att skickliga medarbetare eller viktiga kunder och leverantörer drar öronen åt sig och sticker. Det kan sänka värdet på firman.

Erik Sjölander är vice ordförande och näringslivspolitisk talesperson i Småföretagarnas Riksförbund. Foto: Anna Lauridsen Kullafoto

En del försöker putsa sitt företag inför försäljningen och locka högre bud genom att blåsa upp balansräkningen. Det är ingenting Erik Sjölander rekommenderar.

– Det kan vara att man sänker priset och ökar omsättningen. Det ser lite häftigare ut och köparen får bilden av att du haft bra tillväxt senaste tiden. Men en seriös bedömare ser igenom det, och blir det ingen försäljning har du bara bitit dig själv i svansen, säger han. 

Se i stället till att ha ordning och reda i bolaget och ha koll på alla papper och dokumentation, är hans förslag. Inte bara för den senaste tiden utan det gäller hela företagets historia. Det kan också vara klokt att ta hjälp av en utomstående som kan titta på värderingen ur ett nyktert perspektiv. 

– Som säljare tycker man ju att bolaget är värt jättemycket för man har lagt ner hela sin själ i det, säger Erik Sjölander.

Anna Klingberg, rådgivare på statliga Almi Företagspartner, har ofta kontakt med personer som planerar att köpa andra företag. Hon råder dem alltid att göre en gedigen genomlysning av siffrorna, och då ser man ofta igenom en uppblåst balansräkning.

– Jag påminner alltid de jag träffar om att värderingen de får från säljare eller mäklare är just säljmaterial. Anlita i stället till ett värderingsinstitut som får gå igenom siffrorna och värdera bolaget. Många gånger går prislappen ner då, säger Anna Klingberg.

Anna Klingberg, rådgivare på statliga Almi Företagspartner AB. Foto: Pressbild

Till den som ska sälja är hennes bästa tips att göra företaget oberoende av ägaren. 

– Det innebär att du inte ska behöva vara på plats för att verksamheten ska generera samma kassa. Intäkterna får inte hänga på att det är du som har kontakt med kunder eller leverantörer utan det ska gå lika bra efter försäljningen, säger Anna Klingberg. 

Både hon och Erik Sjölander är överens om att det förr eller senare under affären kommer behövas en tredje part i form av en jurist eller revisor. Skattefrågor och juridik kan vara krångligt och i värsta fall kan ett snedsteg leda till att köpeskillingen äts upp av restskatt eller andra problem. 

Läs mer: Fler artiklar om småföretag