Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 04:38

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/sa-ska-vasttrafik-stoppa-tjuvakarna/

Ekonomi

Så ska Västtrafik stoppa tjuvåkarna

Västtrafik testar nya metoder för att stoppa fuskåkare. Foto: Magnus Hallgren

Påstigningskontroller, förändringar i biljettappen och en planerad fördubbling av biljettkontroller. Här är Västtrafiks plan för att stoppa plankarna i kollektivtrafiken i höst.

Just nu testas påstigningskontroller i Göteborgs kollektivtrafik. Resenärerna visar biljetterna innan de går på och boten har höjts från 1200 till 1500 kronor. 

Dessutom pågår en upphandling om kraftig utökning av biljettkontroller i regionen. 

– Vi vet inte exakt hur det blir än men jag förväntar mig en fördubbling av biljettkontrollerna. Vi tror att det fungerar ungefär som med fartkamerorna: ser man dem sänker man farten. Är biljettkontrollanterna mer synliga kommer fler att betala, säger Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik, till DN.

Båda åtgärderna är ett led i Västtrafiks arbete med att komma åt gratisåkarna i kollektivtrafiken.

– Problemet är störst i Göteborg eftersom vi här har öppen påstigning. Det finns inga spärrar och resenärerna kan kliva in var de vill, säger Maria Björner Brauer.

En vanlig fuskmetod enligt Västtrafik är att sitta med biljettappen redo för att köpa biljett först om kontrollanter stiger ombord. 

För att komma tillrätta med detta rullade Västtrafik tidigare i år ut nya tekniska lösningar i sin app som ska försvåra för de som inte vill betala för sin resa – eller åtminstone uppmana dem att tänka om, vilket  GP och P4 Göteborg tidigare berättat om.

Maria Björner Brauer. Foto: Thomas Harrysson/Västtrafik

Appen har fått en ny funktion som aktiveras om resenären öppnar köpskärmen ofta på kort tid utan att köpa biljetten. 

– Då dyker det upp en ruta som visar när köpet har gjorts. Det ska fungera som en påminnelse för resenären men kan också användas i samband med en biljettkontroll, säger Maria Björner Brauer.

Kan biljettkontrollanten utfärda böter trots att resenären har en biljett?

– Ja. Även tidigare har kontrollanten kunnat se när köpet har gjorts. Beroende på exempelvis hur långt det är från senaste hållplatsen kan man avgöra om det rör sig om fusk.

En annan förändring av appen går ut på att göra det svårare att ta skärmdumpar av biljetterna. 

Maria Björner Brauer tycker sig se en samhällstrend med ökat fusk. Enligt Västtrafik är var tionde resa en gratisresa men hon tror att andelen är ännu större. 

– Det verkar ha skett en normförskjutning och det slår även mot oss i kollektivtrafiken. Sen är det svårt att bedöma exakt hur många som fuskåker och vad det innebär i förlorade intäkter, säger hon.

Foto: Jeanette Larsson/Västtrafik

Varför satsa så mycket på ökade kontroller om ni inte vet hur stort problem det är?

– Vi har inga direkta siffror men vi är övertygande om att fuskåkandet har ökat. Det beror på vad de som är ute i trafiken, våra bussförare och tågvärdar, berättar. Det finns också andra indikationer. Resandet har ökat men inte intäkterna. Det beror på massa saker men en del av förklaringen är ökat fusk. 

Tidigare i år inledde Västtrafik också ett samarbete med polisen om att samordna insatserna för att skapa mer trygghet i samband med biljettkontroller. 

– Det är inte så att polisen kommer vara med och kontrollera biljetterna. Det handlar om att samordna turerna så att vi är ute när polisen rör sig i samma område och kan nås snabbt med telefonen, säger Maria Björner Brauer. 

Det har hittills testats i de nordöstra stadsdelarna kvällar och helger. Det beror enligt henne på att det var polisen i Nordost som hade tagit initiativ till samarbetet. 

– Men jag tror och hoppas att det kommer att sprida sig till resten av staden. 

Upphandlingen om biljettkontrollen väntas bli klar i slutet av september.